خدمات صحی رایگان برای 2.3 میلیون در ولایت هرات انجام می‌شود

پروژه اضطراری خدمات صحی قرار است به مدت 11 ماه در 113 مرکز صحی موجود در ولایت هرات به صورت رایگان به مردم ارائه خدمات شود.

به گزارش خبرگزاری وطن24، این پروژه صحی از سوی موسسه OHMP و یونیسف با همکاری ریاست صحت عامه ولایت هرات اجرا شود.

فرهاد پیمان، رئیس عمومی مؤسسه اداره انکشاف و صحت گفت که این برنامه با هزینه 6.6 میلیون دالر که از سوی بانک جهانی تمویل می­شود و برای 2.3 میلیون تن در ولایت هرات که اکثر آنان را خانم­ها تشکیل می­دهند، راه اندازی شده است.

به بیان آقای پیمان، خدمات این پروژه در بخش­های صحت طفل و مادر، مراقبت­های قبل و بعد از ولادت، خدمات واکسین، تهیه و تسلیم­دهی ادویه­جات در مراکزصحی و عملیات­های بزرگ جراحی می‌باشند.

وی افزود که ادویه­جات این پروژه از سوی مؤسسه یونیسف تهیه و تدارک و توسط کارمندان سابق بخش­های تسهیلات صحی، زیر نظر مؤسسه اداره انکشاف و صحت در مراکز صحی هرات تطبیق خواهد شد.

او هم­چنان گفت که در حال حاضر وضعیت و ارایه خدمات صحی در هرات نسبت به گذشته بهتر شده اما لازم است که توجه جدی در این بخش صورت گیرد.

شیبا مدقق، مسؤل بخش زنان مؤسسه  OHPMهم افزود که در حال حاضر مرگ و میر مادران در زمان ولادت، نظر به چند سال قبل کاهش یافته است.

به گفته خانم مدقق، اکثر مرگ و میر­های زمان ولادت بخاطر آگاهی نداشتن مادران و خانواده­ها رخ می‌دهد که در صورت اگاهی دهی، این روند بصورت چشم­گیر کاهش پیدا خواهد کرد.

در هیمن حال، شماری از کارمندان صحی در ولایت هرات با استقبال از شروع این پروژه، خواهان رسیدگی به نقاط دور دست این ولایت در بخش صحت می­باشند.

عصمت­الله غفوری، یک­تن از کارمندان صحی در هرات می­گوید که در ولسوالی‌های دور دست به دلیل نبود مراکز صحی معیاری و ادویه کافی اکثر باشندگان آن با چالش‌های جدی مواجه‌اند.

به گفته او، مؤسسات همکار در بخش صحت، باید توجه اساسی نسبت به مناطق دور افتادهِ­ داشته باشند.

این درحالی­است که ولایت هرات نسبت به سایر ولایات افغانستان خدمات رسانی صحی بهتری انجام می‌شود.

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.