خبرساز شدن برخورد والی هرات با آدم‌ربایان/عوام فریبی یا درس عبرت دادن؟

دو روز قبل والی هرات در پی آزادی یک دختر 10 ساله از چنگ ربایندگان و دستگیری دو تن از عاملین این حادثه، چهره‌های این دو فرد را عمومی کرد.

همچنین والی هرات با کشیدن موی سر این دو فرد، برخورد نسبتا تُندی با آنان انجام داد.

این رویکرد والی هرات در برخورد با مجرمین، واکنش‌های را در بین کاربران فضای مجازی و حتی نهادهای حقوق بشری به دنبال داشته است.

بعضی مردم با ستایش از عملکرد والی هرات، آنرا اقدامی مناسب در راستای کاهش جرم و درس عبرت دادن به کسانی می‌دانند که دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

به گزارش سایت خبری وطن24، مسئولان حقوق بشر افغانستان این برخورد والی هرات را تعذیب و تحقیر و نقض کرامت انسانی عنوان کرده‌اند.

سخنگوی این اداره در گفتگو با رسانه‌ها همچنین گفته محکمه و مجازات مجرمین مکانی مشخصی دارد و این رویکرد والی هرات نه تنها باعث کاهش جرم نمی‌شود بلکه افزایش دهنده این معضل است.

همچنین برخی مردم هم نسبت به این رویکرد والی هرات انتقاد کرده‌اند.

حبیب الله عرفان، یک تن از کاربران فیسبوک نوشته ” رفتار والی خلاف قانون و دور از شان یک مقام بلند پایه حکومتی است، این رفتار با محکمه‌های صحرای طالبان چه فرقی دارد؟ ”

سینا جمیل، یک تن دیگر از کاربران فیسبوک نوشته “درد آور تر از این عملِ زشت والی هرات، توجیح بعضی به اصطلاح روشن‌فکران است.”

با این همه، این رویکر والی هرات در برخورد با آدم ربایان در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی هرات طرفدار داشته و از این عملکرد توصیف شده است.

اکثر باشندگان هرات که با پدیده اختطاف آشنا هستند و یا از آن ضربه دیدند، این کار والی را یا اقدام نسبتا مناسب دانسته اند.

ادریس پناه، نویسنده و پذوهشگر در صفحه فیسبوک خود نوشته ” شدیداً با این سخن موافقم که باید از کرامت انسانی حفاظت و حمایت صورت گیرد؛ علی الخصوص در وقت تطبیق مجازات اما چه قدر برایم اطمینان داده می‌توانید که مجازات مندرج در کد جزا بالای مجرمین تطبیق می‌شود.”

او در ادامه نوشته “چه قدر اطمینان می‌دهید که مجرمین به سزای اعمال شان رسیده و با تنبیه شدن، از انجام مجدد جرم عبرت می‌گیرند.”؟

وی گفته این قدر از رعایت کرامت انسانی صحبت می‌کنند، انگار که این جامعه در آرامش غرق است و مجازات هم به شکل عالی‌اش روی مجرم اعمال می‌گردد و بعداً هم این مجرمین با اصلاح و تربیت مجدد، به یک انسان شریف و نیک در جامعه ادغام شده و دیگر اصلا جرم و جنایتی وجود ندارد، کجایید ملت!!!

جمشید حکاک، از فعالان دیگر در واکنش به محکوم شدن برخود والی هرات با مجرمین از سوی کمسیون حقوق بشر گفته” آیا سازنده‌های (حقوق بشر) به همین پیمانه‌ی که در افغانستان ادعا می‌شود، در کشور‌های خود شان هم تطبیق می کنند؟

با این وجود، برخی‌ها این اقدام والی هرات را برانگیختن افکار عمومی نسبت به سرپوش گذاشتن روی وضعیت ناهنجاری امنیتی در این ولایت گفته‌اند.

عزیز نیکیار، روزنامه نگار در هرات این اقدام والی را چنین توصیف کرده ” آنچه والی هرات انجام داده؛ هیچ‌چیزی نیست جز پابلیسیتی، تبلیغ محض، تبلیغ برای این‌که بتواند ضعف‌های حکومت‌داری محلی را در نخست و ضعف‌های حکومت‌داری را در سطح کشور ذره‌یی بپوشاند.”

او ادامه داده “ما قبلا هم شاهد این نوع تبلیغات بوده‌ایم، از خرما پخش کردن وزیر داخله در سرک‌های کابل گرفته تا نشانه گرفتن نقطه‎یی کور با اسلحه توسط یک مقام امنیتی کیلومترها دورتر از خط نبرد، زمانی که حکومت‌داری به نازل‌ترین درجه ممکنِ عمل و اجرا و رسیدگی به مسایل مردم برسد، حکومت‌ها شروع می‌کنند به راه انداختن هیاهو و افتادن به دامن عوام فریبی.”

با این حال، سید وحید قتالی، والی هرات در مصاحبه‌ای می‌گوید: گرچه از لحاظ قانون برخی محدودیت‌های نسبت به برخورد با مجرمین وجود دارد اما مردم هرات از پدیده اختطاف خواب خوش ندارند و شرایط باعث این برخورد شده است.
به بیان وی سالهاست سرمایه‌های هرات از این طریق حیف و میل می‌شوند و تاجران را هم از سرمایه گذاری در داخل کشور وا داشته اند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.