خاک سپاری اندیشمند معاصر هرات، مولانا کروخی با حضور هزاران تن انجام شد

پیکر مولانا غلام محمد نجیبی کروخی، عالم و اندیشمند معاصر هرات روز گذشته (یک‌شنبه، 10 جدی) با حضور صدها تن از باشندگان ولایت هرات به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، مولانا کروخی از عالمان نام دار و نویسنده‌ی مطرح در افغانستان بود که با اندیشه‌های اعتدال‌گرایانه جایگاه ویژه‌ای میان مردم داشت.

در مراسم خاک سپاری این عالم ربانی هزاران تن از مردم و شخصیت‌ها مطرح هرات حضور داشتند.

مولوی نوراحمد اسلام‌جار، والی هرات فقدان حضور مولانا کروخی را بر جامعه هرات و افغانستان ضایعه‌ای بزرگی دانسته و گفت که این عالم همیشه با مردم در روزهای سخت بوده است.

وی یکی از شخصیت‌های مهم و مطرح هرات و بلکه افغانستان بوده که با ماندن در کنار مردم بودن و تلاش در کسب علم و معرفت طی چندین دهه این جایگاه را بدست آورد.

آقای اسلام جار گفت که علمای دین وظیفه دارند با پیروی از اندیشه‌های مولانا نجیبی در راستای مبارزه با افراطیت تلاش‌ کنند.

او عنوان کرد این عالم و دانشمند یکی از افرادی بود که مردم را به اتحاد و همبستگی سوق می‌داد.

در ادامه، مردم هرات و نزدیکان این شخصیت عالم و دانشمند وی را فردی عارف و مردم دوست عنوان کردند.

الیاس نجیبی کروخی، نواده مولانا کروخی گفت که ایشان فردی آرام، مردم دوست و اهل گفتگو بوده و همیشه در کنار مردم خود در سختی‌های چند ساله وطن همراه بود.

به گفته او، پدربزرگش یک شخصیت عالم، عارف و اندیشمند بوده که دروازه خانه‌اش همه وقت بر روی مردم باز بوده است.

با این حال، باشندگان و بزرگان این ولسوالی گفته‌اند از دست دادن این شخصیت مهم برای آنان غم بزرگی می‌باشد و ایشان پیش راه و حل‌گر مشکلاتشان در میان مردم بودند.

مولانا محمد نجیبی کروخی، در سال 1316 ه.ش در ولسوالی کرخ هرات چشم به دنیا باز کرده و علوم ابتدایی و دین را نزد پدر خود آموخته است.

این عالم در چندین دهه فراز و نشیب‌های کشور همراه مردم بوده و همچنین در کنار آن به شعر، نویسندگی و علوم دینی پرداخته است.

این عالم معاصر هرات روز شنبه (9 جدی) بعد از تحمل ماه‌ها رنج بیماری دار فانی را وداع گفت.

 

 

منبع خبرگزاری وطن
توسط روح‌الله حیدری
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.