جنگ و تسلط طالبان در بیشتری مناطق فراه، بیم تخریب بناهای تاریخی را افزایش داده است

با تسلط طالبان بر نُه ولسوالی ولایت فراه و درگیری‌های فزاینده، نگرانی مسئولان اطلاعات و فرهنگ این ولایت مبنی بر تخریب بناهای تاریخی این ولایت افزایش یافته است.

روز گذشته هم مسئولان در وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور، با نگرانی از تخریب شدن آبده‌های تاریخی در سراسر کشور از مردم خواستند در حفظ و نگهداری بناهای تاریخی تلاش کنند.

فرهاد ایوبی، مدیر فرهنگ ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت فراه به سایت خبری وطن24 گفت: طالبان در حال حاضر به 9 ولسوالی این ولایت تسلط یافته و این مساله نگرانی‌های را مبنی بر از بین رفتن بناهای تاریخی ایجاد کرده است.

به گفته ایوبی، اداره اطلاعات و فرهنگ فراه از میان ده‌ها بنای تاریخی در این ولایت به تعدادی محدودی آن‌ها دسترسی دارد و  باقی‌مانده این آبادات همه در مناطق تحت کنترل طالبان موقعیت دارند.

او می‌گوید این نگرانی وجود دارد که برخی بناهای قدیمی در اثر درگیری بین دولت و طالبان و برخی دیگر هم در اثر تعرض گروه‌های مخالف دولت از بین برده شود.

او می‌گوید در ولسوالی‌های لاش و جوین، پشترود، خاک سفید و بکوا بناهای مهم تاریخی با قدامت صدها سال وجود دارند ولی در حال حاضر هیچ‌گونه نظارتی بر آن‌ها به دلیل تسلط طالبان بر آن مناطق نمی‌شود.

از طرفی هم وی نگران دست‌برد برخی افراد به این بناها و در نتیجه ویران شدن آن‌ها است.

او می‌گوید با تمام این شرایط تلاش اداره اطلاعات و فرهنگ فراه این است تا این بناها را با استفاده از مردم و گفتگو با آن‌ها تحت نظارت داشته باشد.‌

این درحالیست که افغانستان از نظر داشتن آبادات تاریخی و میراث‌های فرهنگی از جمله غنی‌ترین کشورهای جهان است.

با این وجود افزایش  ناامنی‌ها در کشور باعث شده دولت و نهادهای فرهنگی جهان هیچ‌گونه نظارتی بر این اثرها نداشته باشند و به مرور زمان یا تخریب شوند و یا هم مورد دست‌بُرد قاچاق‌چیان قرار گیرند.

در گذشته و خصوصا در جنگ‌های داخلی افغانستان بناهای تاریخی افغانستان ضربات بزرگی را متحمل شدند.

در حال حاضر هم گفته می‌شود برخی سنگ‌های قیمتی کشور با تبانی گروه‌های مخالف دولت و بعضی گروه‌های مافیایی استخراج و به خارج از کشور منتقل می‌شود.

دولت افغانستان هم تا کنون برای حفظ و نگهداری از بناهای با قدامت هزاران سال در گوشه‌گوشه افغانستان اقدامات درخور ستایش را انجام نداده است.

 

 

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.