بزرگترین قلعه تاریخی افغانستان در مرز نابودی/ مسئولان فراه: کار برای بازسازی آن روی دست گرفته شده است

بزرگترین قلعه تاریخی افغانستان در ولایت فراه، قلعه کک کهزاد و یا قلعه کافر یکی از مشهورترین بناهای تاریخی فراه و کشور در خطر نابودی قرار دارد و مسئولان حکومتی باید در این زمینه اقدامات جدی انجام دهند.

قلعه کافر یا قلعه «کک کهزاد» یکی از جاهای باستانی ولایت فراه می‌باشد این قلعه قدامت دو هزار ساله دارد و در فاصله 12 کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته است.

این قلعه در میان کوه‌ها ساخته شده است و یکی از بزرگترین قلعه‌های تاریخی کشور محسوب می‌شود.

این قلعه بنابر اسناد تاریخی متعلق به جنگجوی فراد اتا (فراه) «کک‌کهزاد» بوده است.

گفته شده که «کک‌کهزاد» با هزارن سرباز حضور داشته و قدرتی در منطقه بوده است.

این قلعه مانند سایر قلعه ها ویژگی های خاص خود را دارد، بزرگترین و بهترین ویژگی وجود یک “چاه” بزرگ درآن است که این چاه دیواره‌های بلند و نقش و نگار شده است و بسیاری معتقدند که کک کهزاد از این چاه به عنوان سیاه چال «جای که افراد را زندانی می‌کنند» استفاده می‌کرد.

همچنین در قسمت غربی کوه، نوعی زمین هموار به ارتفاع حدود بیست (۲۰) سانتی متر وجود دارد که محل آزمایش کشتی گیران بوده که در سال‌های متمادی توسط باران ها خساره دیده است.

با این همه، با وجود آمدن امنیت نسبی در کشور، گردشگران خارجی در و لایت فراه از این قلعه بازدید داشته‌اند.

مولوی عبدالحی سباوون، رئیس اطلاعات و فرهنگ فراه همراه برخی دیگر از مقامات این اداره از این قلعه بازدید داشته‌اند.

او گفت: «هدف از این بازدید، برسی و توجه‌ی ریاست اطلاعات و فرهنگ فراه در عرصه‌ی حفظ و حراست این آبده و پوشش ارزش این محل تاریخی برای مردم این ولایت و تمام کشور عنوان کرده است.»

وی ضمن تضمین امنیت این منطقه برای گردش‌گران داخلی و خارجی، افزود که اخیراً چندین تن از توریست‌ها از این محل تاریخی و محلات دیگر فراه بازدید کرده و از سوی رهبری ا.ا اسلامی هیچ ممانعتی برای بازدید این محلات توسط آنان وجود ندارد.

در ادامه آقای سباوون عنوان کرد که از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ برنامه‌های برای مرمت کاری و بازسازی مکان‌های تاریخی در ولایت فراه روی دست گرفته شده است.

او همچنین در مورد این قلعه گفته است که از عجایب‌ترین کارهای مردمان ۵۰۰ سال قبل از اسلام است. و برای مرمت‌کاری همچو قلعه‌ها، رهبری وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور برنامه‌های مرمت‌کاری زیر دست دارد.

این در حالی است که ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت فراه در مورد (۴۲) بنای باستانی مربوط به این ولایت اطلاعات جمع آوری کرده است که از این میان (۲۲) بناها و مکان های باستانی در وزارت اطلاعات و فرهنگ به ثبت رسیده است که یکی از آنها بنای باستانی کک‌کهزاد است.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.