ثبت ساحات باستانی در فهرست میراث‌های جهانی یونسکو در اولویت کارم است

عبدالقیوم رحیمی والی هرات به همراه شماری از مسئولان دولتی عصر روز گذشته از بخش‌های مختلف مجموعه مصلی بازدید کرد و توجه به حفظ بناهای تاریخی و باستانی را از مهم ترین تلاش مسئولان عنوان کرد.
والی هرات بناهای تاریخی این ولایت را میراث مشترک بشریت اعلام کرد و از توجهات انجام بخاطر حفظ، مراقبت و مرمت این بناها قدردانی نمود.

با این حال آقای رحیمی تشکیلات و امکانات موجود بخش‌های فرهنگی با در نظر داشت شماری زیاد بناهای باستانی و ساحات تاریخی این ولایت را ناچیز خواند ولی اطمینان داد که بخاطر جلب همکاری های بیشتر وزارت اطلاعات و فرهنگ همکاری خواهد کرد.
به گفته آریا رئوفیان رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات، در سه سال اخیر دیوار احاطه مجموعه مصلی بازسازی شده، تحقیقات ابتدایی پیرامون گنبد گوهرشاد نیز تکمیل گردیده است.
او می‌گوید: “در حال حاضر نیز امور مراقبتی منار پنجم بگونه مشترک از سوی یونسکو و وزارت اطلاعات و فرهنگ پیگیری می‌گردد.”

به گفته مسئولان فرهنگی، بعد از تکمیل کاوش های باستان شناسی، اقدامات عملی نیز درین راستا صورت می‌گیرد.

مجموعه مصلای هرات که توسط ملکه گوهرشاد در اواخر قرن پانزدهم میلادی طرح ریزی و تحت نظارت وی اعمار گردید، بزرگ‌ترین افتخار افغانستان و منطقه به‌شمار میرود.
این ساحه تاریخی در دوره اشغال شوروی در افغانستان شدیداً آسیب دید و فقط پنج مناره آن باقی مانده‌است که دوتای آن بر اثر اصابت راکت آسیب دیده‌اند.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.