تمام فعالیت‌های تیم حاکم رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است

به گزارش خبرگزاری وطن 24، داکتر فرامز تمنا، یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری کشور می‌گوید: دولت افغانستان و امریکا به اجرایی شدن صلح پیش از انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارند در صورتی که چنین چیزی غیرممکن است.

به بیان او، گفتگوهای صلح جاری در کشور بدون دلیل و منطق پیش می‌رود و بیشتر جنبه‌های سلیقه‌ای و انتخاباتی دارد.

آقای تمنا یادآور شد صلحی که مردم افغانستان در آن سهم نداشته باشند، تضمین یک صلح پایدار را نخواهد کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد در حالی که گفتگوهای صلح در خارج از کشور جریان دارد، حتی بالاترین افراد حکومت افغانستان از روند مذاکرات جاری کاملا بی‌خبر هستند.

مذاکرات صلح میان طالبان و زلمی خلیل‌زاد نماینده آمریکا، برای هفتمین دور در قطر جریان دارد.

داکتر تمنا در مورد انتخابات ریاست جمهوری هم صحبت‌هایی را مطرح کرده و گفت که انتخابات مشروع در کشور بهترین نوع دموکراسی است و هر گونه تقلب در این پروسه ملی بازی با سرنوشت مردم می‌باشد.

او کمیسیون مستقل انتخابات را مورد انتقاد قرار داده و گفت این کمیسیون بصورت درست به شهروندان کشور برای ثبت نام در روند انتخابات آگاهی دهی نکرده است.

به بیان وی، بیشتر مردم در کشور از روند ثبت نام انتخابات پیش رو باز مانده و از کمیسیون مستقل انتخابات خواست دوباره روند ثبت نام رأی دهندگان را تمدید کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد بیش از سه میلیون افراد واجد شرایط که به تازگی سن قانونی را تکمیل  کرده به دلیل عدم توجه و آگاهی دهی کمیسیون مستقل انتخابات نتوانسته‌اند خود را برای شرکت در انتخابات ثبت نام کنند.

داکتر تمنا در ادامه از مداخله ارگ ریاست جمهوری در کار کمیسیون مستقل انتخابات هم به شدت ابراز نگرانی کرد.

وی از تقرری‌های افراد مشخص از طریق ارگ و معرفی آنان توسط کمیسیون اصلاحات اداری در کمسیون مستقل انتخابات انتقاد کرده و خواهان توقف این روند از سوی ارگ ریاست جمهوری شد.

وی گفت کسانی از طرف ارگ وارد کمیسیون مستقل انتخابات می‌شوند که در تلاش‌‌اند به هر طریقی انتخابات را به نفع آقای غنی تمام کنند.

به گفته این نامزد انتخابات ریاست جمهوری کشور تعیین و تقرری‌های افراد در پُست‌های بلند دولتی خود نشان دهنده سازماندهی انتخابات پیش رو به نفع تیم حاکم می‌باشد.

آقای تمنا از ایجاد “وزارت دولت در امور صلح” به شدت انتقاد کرده و گفت ایجاد این گونه ادار‌ه‌ها جمع آوری پول‌های بیت المال و به یغما بردن دارایی‌های عامه به نفع تیم ارگ است.

آقای تمنا سفرهای خارجی رهبران حکومت وحدت ملی را هم به شدت مورد انتقاد قرار داده و تأکید کرد سفرهای بیرونی رئیس جمهور به خارج از کشور و اشتراک وی در محافل‌ سیاسی، جلب توجه جهانی به نفع تیم خودش در انتخابات ریاست جمهوری می‌باشد.

به نقل از وی، سفرهای خارجی را که اشرف غنی انجام می‌دهد وظیفه وزارت امور خارجه کشور است و رئیس جمهور نباید آنها را انجام دهد.

آقای تمنا یادآور شد خارجی‌ها و تیم حاکم نباید در انتخابات پیش‌رو تصمیم گیرنده باشند بلکه مردم سرنوشت آن را تعیین خواهند کرد، باید توجه داشت که زیر پا کردن قانون اساسی پیامدهای ناگواری خواهد داشت.

از هم اکنون نگرانی‌ها از سرنوشت انتخابات در بین شهروندان و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو قابل لمس است.

یکی از عمده‌ترین نگرانی‌ها به چالش کشیده شدن انتخابات از سوی ارگ ریاست جمهوری است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.