تلاش پیامبر برای خلق وحدت، یک مبارزه جهانی بر علیه جهل و استبداد بود

کارشناسان و علمای دینی هرات در آستانه فرا رسیدن سالروز رحلت یامبر گرامی اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) می‌گویند که حضرت محمد (ص) برای تبیین وحدت در بین جوامع اسلامی تلاش‌های زیادی کرده و در زمان حیات ایشان گروه‌های غیر اسلامی هم به راحتی در بین مسلمانان زندگی می‌کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضایی، از علمای مطرح دینی در هرات به خبرگزاری وطن24 گفت: حضرت محمد (ٌص) برای ایجاد وحدت در جوامع آن روزی سعی زیادی کرده که نمونه‌های برجسته آن در تاریخ به ثبت رسیده است.

به بیان آقای رضایی از جمله تلاش‌های پیامبر اسلام در آن زمان ایجاد برنامه‌‌های وحدت‌گرایانه و جلسه در بین بزرگان اقوام مختلف مکه بوده که باعث شده اتحاد در بین آن مردم ایجاد شود و از درگیری و اختلافات جلوگیری شود.

آقای رضایی افزود “با تلاش پیامبر گرامی اسلام (ص) در مکه چندین قوم بزرگ به این نتیجه رسیدند که نگذارند افراد مظلوم و بی‌سرپناه از هر قوم و مذهب و دین که هستند مورد ظلم و عداوت قرار بگیرند. این سعی حضرت محمد (ص) بود که مردم وادار قلبا و عمیقا وادار به این عملکرد شدند.”

قبل از پیامبر در مکه رواج بر این بود که افراد که از اقوام مکه نبودند مورد ظلم قرار می‌گرفتند و حق و حقوقی هم به آنان تعلق نمی‌گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی گفت تلاش‌های حضرت محمد (ص) برای خلق روحیه وحدت، همدلی و برخورداری هر فرد از حقوق مساوی با همه‌ی انسان‌ها یک مبارزه جهانی بر علیه اسبتداد و خودخواهی به شمار می‌رفت که در مدت کوتاهی به ثمر نشست.

در اخیر آقای رضایی علاوه کرد که “با این رویکردی رهبر امت اسلامی به این نتیجه می‌رسیم که مسلمانان هیچ‌گاهی با طرد همدیگر به ثبات نمی‌رسند و تنها راه حفظ ثبات و اقتدار، عمل به دستورات پیامبر گرامی اسلام و حفظ وحدت است.”

این درحالیست که فردا مصادف است با 28 صفر، رحلت پیامبر گرامی اسلام و نواده‌ی بزرگوار آن حضرت، امام حسن مجتبی (ع).

مردم هرات این روز را هر ساله به صورت با شکوه گرامی‌داشت می‌کنند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.