تغییر مثبت وضعیت اقتصادی افغانستان با آغاز سال 2023 میلادی

بانک جهانی در گزارش جدیدی که منتشر کرد، وضعیت اقتصادی افغانستان را در سه ماه اوبل 2023 مثبت ارزیابی کرده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24،  در این گزارش که توسط ریاست نظارت بر اقتصاد افغانستان بانک جهانی تهیه شده، آمده است که در سه ماهه اول سال 2023، نرخ تورم کاهش یافته و به همین دلیل قیمت کالاها نسبت به سال گذشته 4.1 درصد کاهش یافته است.

این گزارش هم‌چنین افزوده که از فبروری 2023 ارزش افغانی در برابر دلار 5.4 درصد، در برابر روپیه پاکستان 10.7 درصد، در برابر روپیه هند 0.7 درصد، در برابر یورو 4.3 درصد و در برابر تومان 2.2 درصد افزایش یافته است.

بانک جهانی دلایل حفظ ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی را جلوگیری جدی از قاچاق ارز، کمک های نقدی خارجی و لیلام دالر برای بانک افغانستان عنوان کرده است.

در ادامه بانک جهانی گفته است که بر اساس سروی آنها، دولت افغانستان به همه کارمندان ملکی به شمول زنان معاش پرداخت کرده است و دو سوم کارمندان دولت مشکلی برای برداشت معاش از بانک ها نداشته اند.

مسئولان حکومت سرپرست هم در نشست‌های مختلفی وضعیت اقتصادی افغانستان را رو به رشد و پایدار خوانده‌اند.

امیرخان متقی، وزیرخارجه امارت اسلامی در نشستی در کال گفت که افغانستان هم‌تراز با کشورهای منطقه است و ثبات در کشور تامین شده است.

علاوه بر این، یافته های بانک جهانی نشان می‌دهد که در سال 2023، صادرات افغانستان 7 درصد و واردات 32 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

ایران، پاکستان، چین و کشورهای آسیای میانه از جمله کشورهای اند که مراودات تجاری آن‌ها با افغانستان نسبت به گذشته افزایش داشته است.

ایران در این میان جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.