تشییع پیکرهای علمای شهید در جبرئیل هرات همراه با حضور شکوه‌مند مردم

پیکرهای علمای شهیدی که روز پنج‌شنبۀ هفته گذشته ترور شده بودند، با حضور شکوه‌مند مردم و علمای دین در گل‌زار شهدای جبرئیل به خاک سپرده شد.

پیکرهای شیخ رجب‌علی اخلاقی و خادم‌حسین هدایتی، بعد از ظهر روز گذشته جمعه (3 قوس) از مسجد جامع حضرت آیت‌الله محقق کابلی (ره) برداشته شده و تا گل‌زار شهدا بر شانه‌های مردم منتقل شدند.

مسئولان شورای علمای شیعه هرات در مراسم تشییع این دو شهید، بر ایستادگی، مبارزه با دسایس دشمنان مردم افغانستان و تداوم راه شهدای روحانیت تاکید کردند.

حجت‌الاسلام مطهری، مسئول شورای علمای جبرئیل هرات گفت: «مردم شیعه افغانستان همواره در کنار برادران شان در این سرزمین زندگی مسالمت‌آمیز، با محبت و دیانت داشته و این روند با از بین بردن علما و شهید کردن آنان از بین نمی‌رود».

او تاکید کرد که راه شهدا ادامه دارد؛ «اگر قرار باشد با خون علما پایداری مردم امتحان شود، تمام علما حاضر است در این راه شهید شوند ولی هرگز اجازه عملی شدن نقشه‌های خبیثانه دشمنان وحدت و اتفاق مردم این سرزمین را نمی‌دهند».

وی از امارت اسلامی خواست تا عاملان این رویدادهای ناگوار که طی یک ماه اخیر سه عضو شورای علمای شیعه هرات را از بین بردند، شناسایی و به مردم معرفی کنند.

آقای مطهری تاکید کرد که قدردان تامین امنیت نسبی از سوی امارت اسلامی هستیم اما حکومت باید طرح‌های بهتری برای تامین امنیت پایدار روی دست بگیرد و دشمن در روز روشن نتواند دست به جنایت و ترور شخصیت‌های مردمی بزنند.

مسئول شورای علمای شیعه جبرئیل از امارت اسلامی خواست تا تمامی اماکن فرهنگی، دینی و آموزشی شیعیان هرات را سلاح بدهد و گراف خطرات امنیتی را به پایین ترین حد ممکن بیاورد.

حضرت آیت‌الله علوی نژاد، از علمای شناخته شده هرات نیز در مراسم تشییع پیکرهای شهدا شهادت آنان را مایه‌ای سربلندی امت مسلمان افغانستان خوانده و تاکید کرد که مسیر شهادت از امام حسین (ع) برای مردم ما به ارث رسیده است.

علوی‌نژاد شهید اخلاقی و هدایتی را علمای زحمت‌کش و مورد احترام مردم دانسته و افزود که پرپر شدن چنین شخصیت‌های مردمی، قطعا راه ایستادگی و اتحاد واقعی را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد که حضور با شکوه مردم در مراسم خاک‌سپاری شهدا نشان می‌دهد که مردم تا آخر در راه حفاظت از ارزش‌های شان ایستاده هستند و در این راه ترسی هم ندارند.

با این حال، فعالان فرهنگی هرات هدف از این‌گونه اتفاقات را ایجاد نفاق و رخنه ایجاد کردن در میان مردم افغانستان می‌دانند.

محمد زاهدی، فعال فرهنگی می‌گوید: «قطعا سه ترور در یک ماه اخیر آنهم‌ علمای دین، این پیام را می‌رساند که دشمن وحدت، دست‌آوردهای مشترک و یک‌پارچگی مردم را هدف گرفته ولی ایستادگی مردم در طول سال‌ها باعث شده نقشه‌های آنان نقش برآب شوند.»

با این همه، مسئولان محلی هرات تامین امنیت را یک موضوع انکار ناپذیر و حتمی دانسته و می‌گویند که نیروهای امنیتی شب و روز در تمامی نقاط هرات بیدار هستند و به دشمن اجازه تحرک نخواهند داد.

مولوی نثاراحمد الیاس، سخنگوی والی هرات گفت: «در بخش تامین امنیت به مردم اطمینان داده می‌شود که بدون تعلل نیروهای امنیتی عمل خواهند کرد و تا امروز این موضوع ثابت شده است.»

ترور علمای دین از گذشته تا امروز در هرات برخا رخ داده است. با این حال، هنوز عوامل این‌گونه رویدادها به صورت دقیق برای مردم معرفی نشده است.

آلبوم عکس از تشییع جنازه شهدای روحانیت در جبرئیل هرات:

منبع خبرگزاری وطن24
توسط عبدالله اخلاقی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.