ترور معاون دفتر سیاسی حماس؛ لبنان نسبت به سطح جدید درگیری‌ها در منطقه هشدار داد

در پی ترور صالح العاروری، عضو برجسته جنبش حماس در لبنان، مذاکره در باره آتش بس میان حماس و رژیم صهیونستی لغو شده و مردم در نقاط مختلف جهان از جمله کرانه باختری دست به اعتراض و اعتصاب زدند.

رسانه‌ها گزارش دادند که مصر نیز از میان‌جیگری در مذاکرات آتش بس دست کشیده است.

شبانگاه روز گذشته، سه‌شنبه(12 جدی) صالح العاروری و پنج تن از همراهان وی در حمله‌ای پهبادی رژیم اسرائیل در جنوب بیروت به شهادت رسید.

شهید صالح العاروری از شخصیت‌های مشهور گردان‌های القسام بود که پس از چندین سال تجربه زندان از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۱ در تبادل مشهور شالیت همراه با بسیاری از دیگر رهبران فلسطینی، مانند یحیی سنوار از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شد.

روزنامه یدیعوت آحارونوت در سال ۲۰۱۸ در خصوص العاروری می‌نویسد: العاروری برنامه‌ریز عملیات‌های مسلحانه حماس و شخص دوم حماس شده و انتخاب وی برای این جایگاه تکمیل تغییر ساختار رهبری حماس پس از انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس حماس در غزه به شمار می‌رود.

رژیم اسرائیل چندی قبل از طرح ترور رهبران حماس در خارج از مرزهای فلسطین خبر داده بود که این موضوع در همان زمان با واکنش‌های تند جریان‌های سیاسی و کشورهای منطقه مواجه شده بود.

نخست‌وزیر لبنان در پی ترور العاروی در خاک لبنان هشدار داد که این جنایت اسرائیل به هدف کشاندن پای لبنان به مرحله جدیدی از درگیری‌ها است.

حزب‌الله لبنان نیز تاکید کرده که رژیم صهیونستی پاسخی سختی از مقاومت‌گران خواهد گرفت.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین و انصارالله یمن نیز هشدار دادند که رژیم اسرائیل با انجام این‌گونه جنایت‌ها زوالش را سرعت بیشتری می‌دهد.

رهبران حماس نیز در اولین واکنش گفته‌اند: «ترورهای ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی علیه رهبران و نمادهای مردم فلسطین در داخل و خارج از فلسطین، موفق نخواهد شد که  اراده و استواری مردم ما را  در هم بشکند و ادامه مقاومت شجاعانه آنها  را متوقف کند.»

این ترور بار دیگر شکست مفتضحانه دشمن صهیونیستی در دستیابی به هر یک از اهداف تهاجم خود علیه نوار غزه را ثابت می کند.

با این حال، این ترور در خاک لبنان هم‌زمان با ترور چند روز قبل یک فرمانده ایرانی در خاک سوریه وضعیت جنگ در منطقه را پیچیده‌تر کرده است.

از سویی‌هم، میزان تلفات غیرنظامیان در غزه به بیش از 22 هزار نفر از جمله زنان و کودکان رسیده است.

به رغم شکست نظامی اسرائیل در برابر گردان‌های القسام، حملات هوایی این رژیم علیه غیرنظامیان وضعیت را برای مردم بحرانی‌تر از هر زمانی دیگر کرده است.

 

 

 

 

منبع خبرگزاری وطن24
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.