تبریکی مقامات کشورهای جهان به اردوغان

 

به دنبال پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رهبران کشورهای مختلف در قالب پیام‌های تبریکی، خواهان افزایش همکاری‌ها و روابط معنی‌دار با این کشور شدند.

کشورهای روسیه، افغانستان، ایران، پاکستان و قطر در پیام‌های جداگانه پیروزی اردوغان را در انتخابات کشور ترکیه تبریکی دادند.

خبرگزاری وطن24 – سرویس بین‌الملل، رئیس الوزرا امارت اسلامي افغانستان به مناسبت پیروزی رجب طیب اردوغان در اعلامیه که به نشر رساند، گفته: «از خداوند متعال یک ترکیه قوی، با ثبات و در خدمت دين مبين اسلام که اين کشور در منطقه و جهان از اهمیت ویژه یی برخوردار است خواهانم. دوستی دو ملت افغان و ترک مستدام باد».

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در پیام تبریکی خود به رجب طیب اردوغان این موفقیت را ناشی از حمایت مردم از تلاش‌های «فداکارانه» و «سیاست خارجی مستقل» وی دانست.

پوتین در این پیام از تلاش اردوغان برای تقویت روابط دوستانه میان روسیه و ترکیه و همکاری سودمند متقابل در حوزه های مختلف قدردانی کرد.

در همین حال سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در پیامی با تبریک پیروزی مجدد اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، آن را نشانگر تداوم اعتماد ارزشمند ملت ترکیه به وی دانسته و گفت: تقویت روابط و همکاری‌های نزدیک دو کشور در قبال تحولات منطقه و جهان اسلام، شرایط مناسب‌تری را برای تقویت صلح، ثبات و توسعه در منطقه فراهم خواهد کرد.

پس از اعلام پیروزی رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری ترکیه از سوی الجزیره، امیر قطر در توئیتی این پیروزی را به وی تبریک گفت.

از سوی دیگر شهباز شریف نخست وزیر پاکستان، در پیامی تبریکی خود گفت: پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری و برتری حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی از بسیاری جهات قابل توجه است که نشان دهنده اعتماد مردم ترکیه به رهبری پویای او می‌باشد.

وی افزود: روابط دوجانبه پاکستان و ترکیه در مسیر صعودی خود ادامه خواهد داشت و اسلام‌آباد مشتاقانه منتظر همکاری با دولت اردوغان برای تعمیق بیشتر مشارکت راهبردی دو کشور برادر است.

رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ۵۲.۱۴ درصد آرا را به دست آورد.

وی پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات، در یک سخنرانی در کاخ ریاست جمهوری در انقره، برای چندمین بار از مردم خود تشکر کرد و خطاب به آنان گفت: «ما با هم قرن ترکیه را خواهیم ساخت».

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.