تاریخچه تکیه عمومی حضرت ابوالفضل العباس(ع) شهر هرات

آقای میرزاخان شخص مومن و از محبین اهلبیت(ع) بود.

ایشان در آن زمان یکی از شخصیت‌های هرات بود و قابل ذکر است که در وضع اقتصادی وخیمی هم به سر می‌برد.

در حکایتی آمده است که دختر میرزاخان مریض می‌شود و در بستر بیماری می‌افتد که حتی پول درمان و معالجه وی در دسترس نبود.

میرزاخان در یکی از شب‌ها متوسل به حضرت ابوالفضل العباس(ع) می‌شود و همان شب حضرت به خواب دختر ایشان آمده و او را به اذن خدا شفا می‌دهند.

فردای آنروز خبر شفا یافتن دختر میرزاخان بین اهالی پخش می‌شود و جناب میرزاخان در خانه‌اش مراسم روضه خوانی برپا می‌کند و همه اهالی را جمع و آقای ملاعلی ذاکر بر سر بالین شخص شفا یافته روضه می‌خواند.

بعد از این واقعه، میرزاخان خانه خودش را وقف حضرت ابوالفضل العباس(ع) می‌کند و این محل جای برپایی روضه و همچنان نذر و نیاز می‌شود و مردم آمده و شمع روشن کرده و حلوا درست می‌کردند و حاجات خود را از درگاه خداوند متعال به آبروی حضرت عباس(ع) مي‌گرفتند.

بعد از وفات میرزاخان، سرای وی بزرگ و گسترش پیدا می‌کند و مکانی می‌شود برای برپایی مراسم‌های مذهبی، روضه‌خوانی و سینه‌زنی و بعدها شخصی بنام سیدمهدی علاف از پول شخصی خودش سرای‌های همجوار خانه میرزاخان را خریداری و شبستانی بزرگ به طرف قبله درست می‌کند و مراسم‌های مذهبی در آن شبستان انجام می‌شود.

شخصیت‌های بسیاری در این مکان مقدس به منبر رفته‌اند و مردم را موعظه کردند که از آن جمله افراد زیر هم حضور داشته‌اند:

مرحوم حاج سید علی علم‌الهدا کابلی (رح)

مرحوم سید قاسم کابلی (رح)

شهید سید اسماعیل بلخی (رح)

مرحوم حاج شیخ محمد طاهر قندهاری (رح)

مرحوم حاج شیخ حسین طالب (رح)

مرحوم حاج شیخ عبدالله وثیقی و شیخ محمد حسن وثیقی(رح)

با همکاری مردم ،هیئت امنای آن زمان این مکان مقدس را بزرگ و بزرگتر کردند و این مکان مقدس را تکیه عمومی حضرت ابوالفضل العباس(ع) نام‌گذاری نمودند.

در سال 1344 هجری شمسی ایوانی بزرگ، با معماری عالی درست کردند و در سفری که مرحوم آقای کافی از بزرگان و سخنوران قوی تشیع در آن زمان به هرات تشریف آوردند و در همین مکان مقدس بین مردم سخنرانی نمودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کافی، پیشنهاد دادند که باید تکیه عمومی حضرت ابوالفضل(ع)، بسیار گسترده‌تر شود و مراسم‌های رسمی مذهبی شیعه در این مکان برگزار گردد.

بعد از آن هیئت امنای تکیه به همکاری مردم مومن و متدین به سرپرستی حاج رمضان علی مضطر و سید رضاشاه مهدی‌زاده این مکان مقدس را گسترش دادند.

به دست این دو بزرگوار، خانه‌های وقف شده و یا خریداری شده، کتابخانه، پارکینگ وسیع، آشپزخانه مجهز با امکانات عالی، مسلخ و تحویل‌خانه بنا شده و ساختمان جدیدی در آخر تکیه که متصل به کوچه آقای شریعت شده است در حال احداث می‌باشد و قرار است مدرسه‌ای جهت فراگیری علم برای فرزندان این دیار متمدن اعمار گردد.

مراسم دینی

در این مکان مقدس به علاوه برگزاری نماز جماعت، مراسم زیر برگزار برپا می‌شود:

شب‌های جمعه، دعای ملکوتی کمیل

صبح‌های جمعه، دعای نورانی ندبه

روزهای چهارشنبه، مخصوص خواهران و دعای توسل

مراسم‌های شب‌های مبارکه قدر

ولادت‌ها و شهادت‌های مذهبی بخصوص ولادت با سعادت حضرت ابوالفضل(ع) بصورت عمومی برگزار می‌گردد.

قابل ذکر است که بعد از آن واقعه تاریخی شفا یافتن دختر میرزاخان تا حال، عده‌ زیادی در این مکان مقدس به اذن خدا و خواست خدا توسط حضرت عباس(ع)، شفایاب شده‌‌اند.

مکانی که منبر گذاشته شده، مکان شفا یافتن دختر میرزاخان و مکان شفا یافتن بسیاری از مومنین است.

منبع عکس‌ها:

خبرگزاری فارس

خبرگزاری آوا

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.