برگزاری هشتمین جشنواره ملی گل زعفران هرات؛ خوش‌بینی بر افزایش حاصلات طلای سرخ

مسئولان ریاست زراعت ولایت هرات در جشنواره ملی گل زعفران گفته‌اند در سال جاری بیش‌بینی شده است که در حدود 30 تُن زعفران برداشت خواهد شد.

امروز(پنج‌شنبه، 25 عقرب) هشتمین جشنوار ملی گل زعفران در صحن ریاست زراعت ولایت هرات برگزار شد.

در این جنشوار 40 غرفه  از شرکت‌های تجاری و کشاورزان شرکت داشتند.

مولوی پیرمحمد حلیمی، رئیس زراعت و مالداری ولایت هرات به خبرگزاری وطن24 گفت که در سال گذشته در حدود 20 تُن زعفران در هرات به عمل آمده بود و در سال جاری پیش بینی می‌شود که حاصلات طلای سرخ هرات به 30 تُن خواهد رسید.

آقای حلیمی می‌گوید در حال حاضر 20 هزار کشاروز کشت زعفران را انجام می‌دهند.

در ادامه این مقام افزوده که ساحات کشت زعفران در هرات هم نسبت به سال گذشته از هفت هزار هکتار به هشت هزار هکتار زمین افزاش یافته است.

با این حال، مسئولان زراعت هرات در تلاش اند که کشاورزان به جای کشت موادمخدر، زعفران و دیگر فرآورده‌های زراعتی را جایگزین کنند.

این رویکرد را کارشناسان در تقویت زراعت و اقتصاد کشور مهم دانسته‌اند.

از سویی هم، کشاورزان هرات گفته‌اند امسال به نسبت سردی هوای در سال گذشته و همچنین تغییرات محیط زیستی تاثیرات منفی بر روی کشت زعفران هرات داشته‌ است.

آنان بر این باورند که حکومت با حمایت از کشاورزان می‌توانند تاثیر بسزای بر رشد هر چه بیشتر زعفران و دیگر فرآورده‌های زراعتی داشته باشند.

طلای سرخ هرات شهرت جهانی را دارا بوده و امسال هم نرخ آن نسبتا به گذشته قابل قبول است و گفته شده که این فرآورده مشهور در بازارهای جهانی 70 الی 90 هزار افغانی هر کیلوی آن فروخته شود.

همچنین زعفران هرات به کشورهای مختلف جهان از جمله هند، پاکستان، کشورهای عربی و اروپای صادر می‌شود.

 

منبع خبرگزاری وطن
توسط روح‌الله حیدری
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.