برگزاری مراسم یاد بود از بهاءالدین بهاء تیموری در هرات

از جایگاه فرهنگی، ادبی و خدمات شخصیت نیک‌نام هرات، مرحوم بهاءالدین تیموری طی محفلی با حضور مقامات محلی و بزرگان هرات گرامی‌داشت به عمل آمد.

در این مراسم، شخصیت‌های بزرگ، فرهنگیان و مقامات هرات گفتند در این اواخر این ولایت جواهرات دینی و فرهنگی زیادی را از دست داده که یک تن از آنان آقای تیموری است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، مولوی رحمت الله فیضان، معاون ریاست نمایندگی وزارت ارتباط خارجه در هرات در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که هرات در این اواخر متأسفانه بسیاری از چهره‌های دینی، علمی، ادبی و فرهنگی خود‌را از دست داده است، گفت: «با آن‌که این ولایت گهواره‌‌ای رشد دانش و فرهنگ می‌باشد امیدواریم دیگر شاهد از دست‌دادن چهرهای علمی، فرهنگی و ادبی شهر و کشور خود نباشیم».

آقای فیضان، شخصیت بهاء تیموری‌ را در حمایت از هویت فرهنگی و معرفی اماکن تاریخی هرات در سی‌سال گذشته بسیار مؤثر و مفید دانسته است.

مولوی حمیدالله غیاثی، آمر فرهنگ و هنر ریاست اطلاعات و فرهنگ در مورد این شخصیت گفته که وی جایگاه هرات و نویسندگان حوزه‌‌ای فرهنگ و معارف اسلامی را برجسته ساخته و فقدان شخصیت‌های فرهنگی را مصیبت جبران ناپذیر به خانواده‌ای فرهنگیان این شهر دانست.

استاد نظری آریانا، یک‌تن از چهره‌های مطرح فرهنگی هرات نیز دست آوردهای فرهنگی استاد بهاء‌را بخصوص در حوزه‌‌ای تحقیق آبدات تاریخی و تذکره‌نگاری الگوئی ارزشمند به نسل جوان یاد کرده و از او بعنوان شخصیت دلسوز فرهنگی، اجتماعی، مردمی و اهل عرفان و تصوف یاد کرد.

در محفل، کتاب برگ‌هایی از یک درخت (زندگی نامه‌ی بهاء الدین بهاء تیموری پژوهشگر و هرات پژوه معاصر) از سوی مؤسسه فرهنگی هرات باستان چاپ و در این محفل رونمائی گردید.

بهاء تیموری در دهم ماه قوس سال جاری وفات کرد  و از وی آثار «مزارات و آبدات تاریخی هرات، هرات باستان و بناهای تاریخی، زبانه‌های برج خاکستر و تذکره زرنگار» از او باقی مانده است.

 

منبع خبرگزاری وطن
توسط روح‌الله حیدری
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.