برخی سخنگویان دولتی از قانون حق دسترسی به اطلاعات فرار می‌کنند

بیست و هفتم حوت، روز ملی خبرنگاران در افغانستان است.

این روز در حالی از سوی جامعه رسانه‌ای کشور و به خصوص هرات تجلیل می‌شود که خبرنگاران در وضعیت مناسب امنیتی و کاری قرار ندارند.

عمرنصیر مجددی، مسئول نهاد خانه خبرنگار در گفتگو با وطن24 گفت: “در حال حاضر بزرگترین مشکل جامعه خبرنگاری هرات، نبود امنیت شغلی، جانی و عدم دسترسی به اطلاعات است.”

به بیان او، تعدادی از نهادهای دولتی در هرات وجود دارند که تمایل همکاری با رسانه‌ها و پاسخگویی به خبرنگاران را ندارند و این در حالی است که در این روند خلاف قانون عمل می‌شود.

مسئول خانه خبرنگار می‌افزاید خبرنگاران گوش و چشم جامعه هستند و هرگونه اعمال فشار و ایجاد مانع بر سر راهشان، به نحوی مقابله با آزادی اندیشه و پیشرفت جامعه تلقی می‌شود.

آقای مجددی با تبریک گفتن روز ملی خبرنگاران افغانستان، خواهان این شده برخی کسانی که در ادارات دولتی کار می‌کنند و از قوانین اطلاعی را ندارند، سری به قانون “حق دسترسی به اطلاعات” زده و آگاهی لازم را به دست آورند.

این خبرنگار و مسئول رسانه همچنین به مشکلات اجتماعی و اقتصادی خبرنگاران اشاره می‌کند و می‌گوید: “در حال حاضر بر خلاف دیگر نقاط دنیا، خبرنگاران بیمه ندارند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ همچنین خیلی از خبرنگاران در نبود یک قرارداد سالم و درست و عادلانه چالش‌هایی را دارند که این قسمتی دیگر از فضای نادرست فعالیت‌های رسانه‌ای کشور است.”

امسال، اولین سالی است که بیست و هفتم حوت، به عنوان روز ملی خبرنگاران تعیین شده است.

خبرنگاران افغانستان در سال‌های گذشته ضمن جان دادن در این عرصه، مورد شکنجه و فشارهای بی مورد از جوانب مختلف قرار گرفته‌اند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.