باشندگان بادغیس: موزیم معیاری برای نگهداری و حفاظت از آثار تاریخی این ولایت ایجاد شود

برخی بانشدگان ولایت بادغیس گفته‌اند برای حفاظت و نگهداری آثار تاریخی ولایت بادغیس نیاز است تا در این ولایت موزیم معیاری ایجاد شود.

عبدالرازق عصمت، یک تن از باشندگان ولایت بادغیس در مصاحبه با خبرگزاری وطن24 گفت: «آثار تاریخی ولایت بادغیس قدامت و تاریخ این سرزمین را نشان می‌دهد و سرمایه معنوی مردم می‌باشد».

او بیان کرد برای حفاظت از آثار تاریخی نیاز است موزیمی در ولایت بادغیس ایجاد شود.

در ادامه آقای عصمت علاوه کرد با ایجاد موزیم معیاری مردم می‌توان از آثار تاریخی این ولایت بازدید و با تاریخ کهن این ولایت آشنا شوند.

در همین حال، مسئولان اطلاعات و فرهنگ ولایت بادغیس می‌گویند برای حفظ و به نمایش گذاشتن آثار تاریخی این ولایت قرار است موزیم معیاری ایجاد شود.

مولوی مطیع‌الله متقی، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بادغیس گفت: «وزارت اطلاعات و فرهنک کشور قصد دارد در هر ولایت، ضمن ولایت بادغیس، موزیم ایجاد کند».

او عنوان کرد بعد از اینکه بودجه‌ای برای بخش موزیم برای ولایت بادغیس اختصاص داده شود کار ساخت آن به زودی آغاز می‌شود.

در همین حال، وی اضافه کرد که 40 اثر تاریخی در ولایت بادغیس وجود دارد و در بخش آثار تاریخی ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت قرار دارد.

آقای متقی علاوه کرد این آثار تاریخی به شکل درست محفوظ و نگهداری می‌شود.

با این حال، کارشناسان فرهنگی هم گفته‌اند برای هر ولایت افغانستان موزیمی برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی الزامی است.

ولی‌شاه بهره، یک تن از فعالان فرهنگی ولایت هرات می‌گوید با ایجاد موزیم در هر ولایت می‌توان آثار تاریخی را برای گردشگران خارجی و داخلی به نمایش گذاشت و این امر در رشد اقتصادی کشور موثر می‌باشد.

این در حالی است که در چند هفته گذشته مقدار آثار باستانی در ولایت بادغیس کشف شده که قدامت آن به صدها سال قبل بر می‌گردد.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.