ایران خواستار رسیدگی به وضعیت مهاجران افغان در این کشور شد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مجمع جهانی پناهندگان در ژنو گفت سازمان ملل به وضعیت بیش از ۵ میلیون آواره افغانستانی در ایران توجه کند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مجمع جهانی پناهندگان در ژنو سوئیس گفت: حضور در این مجمع از طرف ایران به عنوان بزرگترین میزبان پناهندگان در جهان برای اینجانب مایه خرسندی است.

وی اضافه کرد که سوال اساسی در خصوص مسأله پناهندگان این است که چرا تنها چند کشور معدود باید مسئوليت میزبانی اکثریت آوارگان را بر عهده داشته باشند.

امیرعبداللهیان گفت: مجمع جهانی پناهندگان با هدف تقویت همبستگی عملی جهانی و بسیج منابع لازم برای مساعدت به میزبانان عمده آوارگان ایجاد شد. در عین حال هیچ راه حل موقتی نمیتواند مشکل پناهندگان را به صورت پایدار حل کند.

وی خواستار تلاش مضاعف این کمسیون در راستای حل چالش مهاجرین شده است.

وزیر خارجه ایران گفته که بعد از تحولات سال 2021 در افغانستان میزان مهاجران افغانستانی در ایران افزایش چشم‌گیری یافت و این حجم از مهاجرین نیازمند همکاری همه سازمان ملل، مجمع جهانی پناهندگان را می‌طلبد.

«سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان به وظایف خودش در قبال رسیدگی به وضعیت رفاهی، آموزشی و معیشتی پناهندگان، به ویژه بیش از پنج میلیون آواره افغانستانی موجود در ایران توجه بکند.»

وی افزود امیدوار هستیم که این جلسات نتایج عملی داشته باشد و صرفا به بیان مواضع در این نشست‌ها، بسنده نشود.

این درحالی است که بازگشت مهاجران افغانستان از ایران در این اواخر نسبتا بیشتر شده است.

مقامات امارت اسلامی با حضور در مرز اسلام قلعه هرات از کشورهای همسایه خواست تا با مهاجران افغان برخورد مثبت داشته باشد.

از سویی‌هم، اخراج بی‌پیشینه افغان‌ها از پاکستان نیز با شدت خود ادامه دارد و نگرانی‌ها از خطر گسترش فقر در میان آنان نیز وجود دارد.

 

منبع خبرگزاری وطن24
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.