اقلام تجاری ایران از خاک افغانستان به ازبکستان انتقال یافت

وزارت ترانسپورت افغانستان از رسیدن محموله تجاری ایران از خاک افغانستان به ازبکستان خبر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری وطن24 و به نقل از بی بی سی، وحیدالله قوانج سخنگوی وزارت ترانسپورت افغانستان بیان کرد: این اقلام شامل چای و تایر موتر می‌باشد.

به گفته او، این انتقال‌ها به اساس کنوانسیون “تیر” توسط موترهای باربری افغانستان انجام می‌شود.

آقای قوانج افزود به تازگی به اساس همین کنوانسیون محموله‌های تجارتی ایران به مقصد تاجیکستان و قرقیزستان نیز از آن کشور باربرداری شده و اکنون در خاک افغانستان است.

او می‌گوید که توسعه و تحکیم ترانزیتی با کشورهای همسایه و منطقه از اولویت‌های وزرات ترانسپورت است و امیدواری وجود دارد چنین انتقالاتی از کشورهای دیگر نیز از خاک افغانستان آغاز شود.

سخنگوی وزارت ترانسپورت می‌گوید هدف اصلی استفاده از موقعیت افغانستان به عنوان نقطه وصل میان آسیای جنوبی و آسیای مرکزی است.

به گفته او این روند، توسعه ترانزیت، ایجاد درآمد و افزایش اشتغال را نیز به دنبال دارد.

هفته گذشته چهار موتر باربری به مقصد تاجیکستان و دو کامیون به قیرقیزستان از افغانستان عبور و به این کشورها رسیدند.

سخنگوی وزارت ترانسپورت افغانستان همچنین گفت که علاوه بر این موترها، پیش از این چندین موتر باری دیگر از افغانستان عبور و به این کشورها رسیدند.

او گفت که عبور این موترها براساس موافقت نامه هشتمین نشست همکاری‌های اقتصادی در عشق آباد پایتخت ترکمنستان بود که افغانستان خواستار ایجاد سیستم ترانزیتی میان کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران شده بود.

سال ۱۳۹۸ نمایندگان ایران، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان در تهران نشستی برگزار کردند و به تردد دو موتر در مسیر این کشورها که به مسیر کتای (KTAI) نامگذاری شده توافق کردند.

کنوانسیون بین‌المللی حمل و نقل جاده ای “تیر”، حاوی اصولی برای آسان ساختن حمل و نقل کالاهاست که از سوی اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای میان کشورهای عضو اجرا می‌شود.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.