افشاگر جنایات ارتش آسترالیا در افغانستان: اطلاعات محرمانه را همگانی کردم

مردی که به افشای اتهامات جنایات جنگی نیروهای آسترالیایی در افغانستان کمک کرد، اعتراف کرد که آنچه منتشر کرده «اطلاعات سری» بوده است.

آقای مک براید اعتراف کرده که مجموعه‌ای از اسناد را به رسانه ای‌بی‌سی نیوز داده است. او روز جمعه، ۲۵ عقرب به سه اتهام ربودن اسناد و به اشتراک گذاری غیرقانونی اطلاعات نظامی سری اعتراف کرد.

مک براید در سال ۲۰۱۹ دستگیر شد و با پنج اتهام از جمله سرقت اسناد دولتی، نقض قانون و افشای غیرمجاز اطلاعات روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری وطن24،  دیوید مک‌براید که قبلا اتهامات علیه خود را نپذیرفته بود، اتهام ربودن اسناد و انتشار غیرقانونی اطلاعات محرمانه را پذیرفت.

این وکیل سابق نظامی گفته است که او طبق وظیفه اخلاقی خودش احساس می‌کرد پس از نادیده گرفته شدن شکایات داخلی‌اش در ارتش، به صورت علنی در خصوص افشای مدارک جنایات سربازان آسترالیایی در افغانستان اقدام کند.

نشر اطلاعات مربوط به جرایم جنگی نیروهای آسترالیایی در افغانستان زمینه‌ساز تحقیقات و بحث‌های وسیعی در رسانه‌ها شد.

این سری گزارش‌ها به نام «پرونده‌های افغان» در سال ۲۰۱۷ نشان‌دهنده ابعاد پنهان عملیات نیروهای ویژه آسترالیا و جنایات جنگی بود که آن‌ها در طول ماموریت‌شان در افغانستان مرتکب شده بودند.

این وکیل نظامی سابق قرار بود هفته آینده محاکمه شود اما پس از اینکه دادگاه دفاعیه او را رد کرد، او موضع خود را در برابر اتهامات وارده تغییر داده و قبول کرد که آنچه منتشر کرده «اطلاعات محرمانه» بوده است.

مدافعان حقوق بشر می‌گویند پرونده او نشان داد که سازوکارهای کافی برای حفاظت از افشاگران در آسترالیا وجود ندارد.

کایران پندر، از مرکز حقوق بشر با طرفداری از عفو آقای مک براید گفت هیچ منفعت عمومی برای پیگرد افشاگران و به زندان انداختن آن‌ها وجود ندارد.

بی‌بی‌سی در گزارش خود نوشته است با توجه به اینکه آقای مک براید به اتهاماتی که بر او وارد شده است اعتراف کرده، انتظار می‌رود که او در اوایل سال آینده حکم دادگاه درباره محکومت خود را دریافت کند.

نیروهای ناتو با حضور بیست ساله در افغانستان جنایت‌های بی‌شماری انجام داده که گوشه‌های از آن در رسانه‌ها درز کرده است.

با این حال، سران امارت اسلامی بارها خواستار بررسی جنایت‌های وارده بر مردم افغانستان در طول بیست سال گذشته شده‌اند.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.