افزایش چند برابری تولیدات عسل در ولایت هرات

فارمداران زنبورعسل در هرات می‌گویند تولید عسل فارم‌های شان نسبت به سال گذشته افزایش چند برابری داشته است.

عبدالقدیر حبیبی، یکی از زنبورداران هرات به خبرگزاری وطن24 می‌گوید: “سه فارم زنبورعسل در سه ولسوالی مختلف این ولایت دارد که تعداد شان به ۴۱۶ کندو میرسد.”

به گفته وی همه ساله از سه فارم زنبورعسلی که دارد تا شش تن عسل خالص بدست می‌آورد.

با این وجود، وی بیان داشت تولید عسل در هر سال متفاوت می‌باشد و به شرایط آب و هوا همچنین به میزان تلفات زنبوران عسل بستگی دارد.

او افزود هرات از نگاه تولید عسل نسبت به دیگر ولایات کشور به خود کفایی رسیده است.

آقای حبیبی یادآور شد “متأسفانه مردم تفکیک میان عسل اصلی و غیراصلی را کرده نمی‌توانند و کمتر تولیدات داخلی را استفاده می‌کنند.”

این فارمدار زنبورعسل خواسته که مردم از تولیدات داخلی استفاده کنند و از این طریق از آنان حمایت کنند.

در همین حال، محمد شعیب ابراهیمی، رئیس انجمن زنبور داران انصار ولایت هرات و نماینده زنبوردارن در غرب کشور افزایش تولیدات عسل در این ولایت را تایید می‌کند.

او گفته، به دلیل بارندگی و شرایط بهتر نسبت به سال‌ گذشته، امسال عسل ولایت هرات افزایش دو الی سه برابری خواهد داشت.

وی همچنان بیان کرد که مسئولان دولتی هم عنوان کرده‌اند که از زنبورداران حمایت خواهند کرد و در حل چالش‌های آنان اقدام خواهند کرد.

آقای ابراهیمی در حمایت از زنبوردارن هرات بیان کرد که ریاست زراعت هرات خواسته آماری از تولیدات عسل این ولایت به این ریاست ارائه دهند تا در صورت خود کفایی رسیدن و اشباع تولیدات داخلی در بازار واردات عسل از خارج کشور را منع کنند.

با این همه، تولید عسل ولایت هرات با کیفیت مرغوب بوده است اما با واردات عسل بی کیفیت با قیمت ارزان باعث این شده مردم از این نوع عسل استفاده کنند.

این در حالی است که ولایت هرات با داشتن مناطق سرسبز بستر مناسبی برای فارم داری زنبور عسل را محیا کرده است.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.