افزایش قیمت نفت و گاز در بازارهای جهانی/افغانستان هم تحت تاثیر این تغییرات

اعضای اتحادیه مواد نفتی هرات می‌گویند افزایش قیمت مواد نفتی در بازارهای کشور متأثر از بازارهای جهانی بوده که تا چهار برابر بلند رفته است.

نوید احمد وفا، رئیس سابق مواد نفتی و عضو اتحادیه بر حال مواد نفتی هرات به خبرگزاری وطن24 گفت: در سه ماه گذشته قیمت یک تُن گاز مایع در بازارهای جهانی تا 300 دالر افزایش پیدا کرده، پطرول 250 دالر و دیزل 180 دالر بلند رفته است.

وی بیان داشت از بلند رفتن قیمت مواد سوختی هم این اتحادیه به شدت نگران بوده و در تلاش است که قیمت‌ها را در بازار کنترول کند.

او یادآور شد بعد از ختم دور قرنطینه کرونا در بیشتر از کشورها اکنون مصرف مواد سوختی افزایش پیدا کرده و تولیدات کشورهای تولید کننده هم کاهش یافته و به همین علت است که قیمت بالا رفته است.

به گفته آقای وفا یکی دیگر از مشکلات کنونی در کشور بسته بودن بانک‌ها است که تاجران نمی‌توانند برای خرید نفت به کشورهای صادر کننده پول ارسال کنند.

وی افزود در حال حاضر تاجران از کشورهای ایران، ترکمنستان، عراق، آسیای میانه وبلاروس نفت وارد می‌کنند.

آقای وفا علاوه کرد بیشتر مواد سوختی از دو کشور همسایه افغانستان یعنی ایران و ترکمنستان وارد می‌شود.

این عضو برحال اتحادیه مواد نفتی هرات در ادامه تأکید کرد دولت امارت اسلامی افغانستان مشکلات در گمرکات را حل کرده و فساد را هم ازبین برده است.

در حال حاضر قیمت یک کیلو گاز مایع بیشتر از 80 افغانی و یک لیتر پطرول هم نزدیک به 70 افغانی در بازارهای هرات به فروش می‌رسد.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.