اداره محیط زیست هرات: آلودگی هوا در هرات به سرحد نیست که نگران آفرین باشد

مردم ولایت هرات از نگرانی درمورد آلودگی هوا آسوده خاطر باشند، چون هرات آلوده نیست؛ این گفته مسئولان اداره محیط زیست هرات است.

در حال حاضر با نزدیک شدن زمستان وافزایش استفاده از مواد سوختی دودزا در کلان‌ شهرهای افغانستان، نگرانی‌ها از آلودگی هوا در بین باشندگان هرات هم افزایش یافته است.

این نگرانی درحالی در هرات مطرح می‌شود کابل، پایتخت کشور طی چند سال متوالی جز آلوده‌ترین شهرهای جهان و برخا در صدر این فهرست بوده است.

مسئولان اداره محیط زیست هرات اما درباره این نگرانی مردم هرات  پاسخ می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، حبیب موسوی، دانش‌آموخته انجینری دانشگاه هرات گفت: «حکومت در راستای جلوگیری از آلودگی هوا و همچنین حفظ محیط زیست تلاش کند و در این ارتباط برنامه‌های را به صورت جدی و معنی‌دار عملی کند.»

او بیان اینکه در هرات قطع درختان به صورت بی‌باکانه ادامه دارد افزود: مردم درک کنند که هوای آلوده خطرناک‌ترین پدیده در جهان است و با از بین رفتن درختان، آلودگی هوا به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت؛ در نهایت این مردم است که از این روند تلفات و خسارات خواهند دید.

وی در ادامه اضافه کرد حکومت باید استفاده بیش از حد سوخت فوسیلی را بگیرد و همچنین حمام‌های غیر استندرد را مسدود سازد.

در همین حال، مسئولان اداره محیط زیست ولایت هرات گفته‌اند که هوایی این ولایت پاک است.

حامد الهام، مسئول ارتباط عامه ریاست محیط زیست ولایت هرات گفت: «ولایت هرات هوای پاکی را دارد و تا کنون به گونه‌ای جدی هوای این ولایت آلوده نشده است.»

به گفته وی، این اداره برنامه‌های دقیق برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا را دارد.

او عنوان کرد کمیته‌های شکل گرفته که از حمام‌ها و شرکت‌های صنعتی نظارت دارند و طی چند ماه گذشته به دست‌آوردهای خوبی هم رسیده اند.

آقای الهام همچنان علاوه کرد این برنامه‌ها با همکاری ریاست صحت عامه و تاجران و خود مردم هرات انجام شده است.

در ولایت هرات عمدتا منابع آلودکننده هوا در زمستان استفاده مردم از ذغال سنگ و دیگر مواد سوختی است و در کنار این مورد، کارخانه‌ها، حمام‌ها و کوره‌های خشت‌پزی هم نقش بزرگی در آلودگی هوا داند.

اداره محیط زیست هرات اما تاکید می‌کند که فرهنگ مثبت حاکم در میان مردم هرات باعث شده هوای شهر هرات هیچ‌گاه در وضعیت قرمز قرار نگیرد.

مسئولان این اداره ابراز امیدواری می‌کنند که تلاش‌های آنان و همکاری مردم باعث شود هرات تا سالیان سال هم‌چنان در بین شهرهای پاک جهان قرار داشته باشد.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.