آیت الله محسنی (ره) بنیان‌گذار اخوت اسلامی و پایه گذار جهاد علمی، فکری و فرهنگی در افغانستان بود

سخنرانان در این مراسم آیت الله محسنی را شخصیتی علمی و جهادی عنوان کرده و وی را بنیان گذار وحدت و اخوت اسلامی در افغانستان نامیدند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، سیداحمد آخوندزاده، رئیس شورای اخوت اسلامی هرات در جریان مراسم گفت: حضرت آیت الله محسنی (ره) بنیان گذار اخوت اسلامی در افغانستان بود که رابطه‌ای نیک با اهل سنت داشته و همواره مردم و علما را به وحدت و برداری دعوت می‌کرد.

او ادامه داد که دشمنان افغانستان برای تفرقه و اختلاف اندازی میان مردم تلاش بسیار کردند اما توصیه‌های عالمانه و مجاهدانه حضرت آیت الله العظمی محسنی (رحمت الله علیه) در بیشتر موارد دست این توطئه‌ها را کوتاه کرد.

رئیس شورای اخوت اسلامی هرات یادآوری کرد که مرحوم آیت الله محسنی (ره) تلاش فراوان برای برقراری وحدت و اخوت مسلمانان افغانستان انجام داد و به برکت همین مجاهدت است که مردم برادری و یکپارچگی خود را حفظ کرده‌اند.

در ادامه مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمدسالم فهیمی، مسئول مجتمع علمی، فرهنگی و دینی عرفان و نماینده حضرت آیت الله العظمی فیاض (مدظله العالی) پیرامون ابعاد شخصیتی آیت الله العظمی محسنی (ره) صحبت کرد و ایشان را فقیه درد آشنا، مجتهد زمان شناس، عالم جامع‌نگر و نواندیش، پژوهشگر عمل‌گرا و شخصیت علمی ممتاز جهان اسلام یاد کرد.

او آیت الله العظمی محسنی (رضوان الله علیه) را پایه گذار جهاد علمی، فکری و فرهنگی عنوان نموده و تأکید کرد از دیگر ویژگی‌های شخصیتی ایشان مجاهدت و مقاومت بود.

آقای فهیمی ادامه داد آیت الله محسنی (ره) بنیان گذار همگرایی و همبستگی اسلامی در افغانستان بود و او وحدت و اخوت اسلامی نه تنها در شعار بلکه در عمل وارد زندگی مردم کرد.

او به ایجاد شورای اخوت اسلامی توسط حضرت آیت الله العظمی محسنی اشاره کرد و گفت: “این شورا یک ساختار و بنیادی ارزشمند است که مارا به سمت امت واحده و تحقق امت واحده هدایت می کند.”

استاد فهیمی اشاره کرد بعد دیگر شخصیت فکری و علمی آیت الله العظمی محسنی (رضوان الله علیه) نواندیشی دینی بود و ایشان به عنوان یک مجتهد و پژوهشگر، بحث نواندیشی دینی را با تکیه بر سنت‌های دینی و منابع درجه یک اسلامی شروع کرد و در این زمینه دست آوردهای تازه‌ای را برای جامعه علمی جهان اسلام رقم زد.

وی به دست‌آوردها و آثار علمی آیت الله العظمی محسنی (ره) نیز اشاره داشت و گفت از بی‌نظیرترین کارهای ایشان که در تاریخ شیعه سابقه نداشت، پالایش در منابع حدیثی شیعه بود که در دو جلد کتاب مشرعه البحار و در شش جلد کتاب المعجم الاحادیث المعتبره، احادیث و روایات صحیح السند و معتبر شیعه را جمع آوری کرد.

استاد فهیمی همچنین یادآوری کرد که حضرت آیت الله العظمی محسنی طراح و ایجادگر حوزه علمیه‌ای نظیر الازهر مصر و حوزه علمیه نجف اشرف و قم در افغانستان بود.

او در بخش دیگر سخنرانی‌اش به این موضوع اشاره کرد: “امسال سالی غم انگیز برای ما بود چرا که دو پرچمدار و فقیه مجاهد و برجسته جهان تشیع، آیت الله محسنی(رضوان الله علیه) و آیت الله محقق کابلی (رحمت الله علیه) را از دست دادیم.”

در هرات چند مراسم دیگر هم به مناسبت یادبود و فاتحه خوانی برای حضرت آیت الله العظمی محسنی برگزار شد و قرار است مراسم‎‌هایی دیگر به همین مناسبت برپا شود.

 

آلبوم عکس را در زیر مشاهده کنید:

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.