آگاهان سیاسی: نشست دوحه بدون حضور نماینده امارت اسلامی ماهیت اصلی خود را از دست داد

آگاهان سیاسی در هرات نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل متحد درباره افغانستان را بدون حضور نمایندگان امارت اسلامی بی‌نتیجه و در ادامه نشست‌های گذشته این سازمان درباره افغانستان می‌دانند.

آنان می‌گویند که جهان باید نگرانی و خواسته‌های شان از افغانستان را با نمایندگان امارت اسلامی شریک کرده و مسیر گفتگوی معنی‌دار را فراهم کند.

نشست دو روزه دوحه قرار است عصر امروز یک‌شنبه بدون حضور نماینده امارت اسلامی با میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد آغاز شود.

امارت اسلامی افغانستان، دیشب با نشر اعلامیه‌ای گفت شرایط اش پذیرفته نشده و بنا بر این، حضور خود را در نشست دوحه مفید نمی‌داند.

محمد رفیق شهیر، آگاه امور سیاسی در گفتگو با خبرگزاری وطن24 می‌گوید که امارت اسلامی ملاحظاتی خود را داشت و در این نشست اشتراک نکرده است که قطعا روی نتایج نشست دوحه تاثیر جدی دارد.

به‌گفته آقای شهیر، نشست دوحه یک نشست بزرگ بین‌المللی است و می‌توانست با حضور نماینده امارت اسلامی تاثیر چند برابر داشته باشد و روی رفع برخی نگرانی‌ها و چالش‌ها به توافقاتی دست یافته شود و یا حداقل زمینه گفتگوی معنی‌دار فراهم می‌شد.

وی علاوه کرد با ملاحظاتی که امارت اسلامی داشت و در این نشست حضور نیافت، در واقع ماهیت اصلی خود را از دست داده و البته مهم است که کشورهای جهان بر اساس واقعیت‌های موجود در افغانستان تصمیم بگیرند.

آقای شهر ادامه داد که خوب است کشورها و نهادهای بین‌المللی با تمرکز بر رفع چالش‌ها و نگرانی‌های مردم افغانستان تصمیم گرفته و با امارت اسلامی تعامل معنی‌دار داشته باشند. باز شدن مکاتب علاوه بر اینکه یک مساله جهانی است، یک موضوع داخلی هم است. در حال حاضر جدای از مردم عام، تقریبا 90 فیصد از اعضای امارت اسلامی نیز خواستار بازشدن مکاتب دخترانه و قرار گرفتن افغانستان در مسیر توسعه و تحصیل هستند.

او افزود که نگاه و تعامل کشورها با افغانستان مهم است که منجر به ثبات دایمی در کشور شود؛ امروز دوران نظامی‌گری، درگیری و زورگویی تمام شده است. هرخواسته باید بر اساس گفتگو بین طرف‌ها بررسی و فیصله شود.

شهیر تصریح کرد که بهترین راه‌حل برای افغانستان امروز، گفتگو است. این رویکرد هم به نفع جامعه بین‌المللی و هم به نفع مردم افغانستان است.

آقای شهیر در اخیر با توجه به برگزاری نشست ابتکار منطقه‌ای در کابل که چند هفته قبل برگزار شده بودف گفت که افغانستانِ آرام و با ثبات به نفع منطقه و جهان است.

جهان باید بپذیرند که دیگر دوران استثمار گذشته و قطعا تنها راه تعامل صداقت و گفتگو است.

نشست دوحه سر از ساعت شش امروز آغاز می‌شود. پیش از این نشست نیز تحرکات دیپلماتیک مرتبط با اوضاع افغانستان به شدت جریان دارد.

حسن کاظم قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان که برای اشتراک در نشست دوحه به قطر رفته با سهیل شاهین، نماینده سیاسی امارت اسلامی در قطر دیدار کرده است.

وی هم‌چنین با نماینده برتانیا در امور افغانستان نیز دیدار و روی چالش‌های مزتبط با افغانستان گفتگو کرده است.

نمایندگان ویژه چین، پاکستان و روسیه نیز در نشست دوحه اشتراک کرده‌اند.

 

گفتگو با استاد محمد رفیق شهیر، آگاه مسایل سیاسی:

 

منبع خبرگزاری وطن24
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.