آمریکا فساد گسترده در افغانستان را به خاطر منافع خود آورد

آگاهان سیاسی در ولایت هرات می‌گویند امریکا برای رسیدن به منافع و اهداف خود در افغانستان فساد گسترده را در بین ادارات دولتی این کشور کاشت و گسترش داد.

داکتر هادی افشار، استاد دانشگاه در ولایت هرات در گفتگویی با خبرگزاری وطن24 گفت: «امریکا از زمان حضور خود در افغانستان تلاش کرد با ایجاد مافیا‌ها و برنامه‌های مختلف پول‌های کلانی که ارسال می‌کرد دوباره به خودش برگردد».

او عنوان کرد این عملکرد امریکا لازمه فساد گسترده در سیستم ادارات دولتی بود که از این طریق بتوانند دوباره پول خود را بدست بیاورد.

به گفته این استاد دانشگاه، امریکا اگر می‌خواست، می‌توانست در ریشه‌کن کردن فساد در افغانستان برنامه و مکانیزم‌های مختلفی انجام دهد و همچنان به دولت‌مردان این کشور در زمان حضورش طرح ارائه دهد.

به باور آقای افشار امریکا به فساد در افغانستان دامن نزده بلکه خودش عامل و ایجاد کننده فساد‌های گسترده در بین ادارات افغانستان می‌باشد.

وی افزود گسترش فساد در افغانستان به منفعت امریکا بوده است.

او عنوان کرد یکی از عوامل بزرگ فساد در افغانستان فرستادن پول‌های زیادی از سوی این کشور و شریک‌های غربی آن از طریق انجوها و موسسات خارجی بود.

به بیان وی، فرستادن پول‌های زیاد بدون نظارت جدی باعث فساد میان ادارات دولتی افغانستان شد.

در همین حال، از زمان خروج امریکا و روی کار آمدن حکومت امارت اسلامی فساد در بین ارگان‌های دولتی کاهش داشته است.

آقای افشار عنوان کرد حکومت امارت اسلامی برای این که فساد در بین ادارات به صورت ریشه‌ای حل شود باید نظارت جدی داشته باشد.

وی اظهار کرد حکومت باید از افراد دلسوز و متخصص استفاده و آنها را در پست‌های دولتی مقرر کند و همچنین با ارائه خدمات کارمندی بهتر می‌تواند فساد را در افغانستان کاهش بدهد.

به باور او، نظارت از ادارت دولتی و برنامه‌ای برای ریشه‌کن کردن فساد زمان طولانی و چندین ساله را در بر می‌گیرد.

این در حالی است که بازرس ویژه امریکا در افغانستان گفته است امریکا باعث دامن زدن به فساد در افغانستان شده است.

جان ساپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته که آمریکا رویکرد غیرواقع بینانه‌ای نسبت به افغانستان داشته است.

وی افزوده که مساله‌ی عدم هماهنگی میان امریکا و پنجاه کشور و نهاد امدادرسان چالش بعدی ماموریت آنان در افغانستان بوده است.

با این حال، بعد از اخراج امریکا از افغانستان واکنش‌های تندی علیه این کشور از سوی دیگر کشورها و مردم افغانستان صورت گرفت.

اکثر این این واکنش‌ها به عملکرد افتضاح امریکا و خرابی‌های که در افغانستان انجام داده بود، اشاره شده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.