آبدات تاریخی فراه در معرض نابودیست

مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ فراه می‌گویند بیشتر آبدات تاریخی این ولایت در معرض خطر نابودی قرار دارند.

فرهاد ایوبی، آمر فرهنگ و آبدات ریاست اطلاعات و فرهنگ فراه به خبرگزرای وطن24 گفت: “ولایت فراه دارای 41 آبده تاریخی با ارزش است که از این میان تنها تعدادی محدودی در مرکز شهر و در دسترس دولت قرار دارند.”

به گفته او از میان 41 آبده فقط 21 آبده در مرکز کشور رسمی شده و باقی مانده همه به حالت اولیه و دور از دسترس و سروی دقیق تیم‌های دولتی مانده اند.

به بیان وی در دیگر مناطق فراه که آثار با ارزش و آبده‌های تاریخی با قدمت هزاران سال است در معرض خطر قرار دارند و با درخواست‌های مکرر از مرکز نسبت به تعمیر آنها، هیچ‌گونه توجی در این رابطه صورت نگرفته است.

او می‌افزاید از این میان قلعه فریدون که بالغ به 50 برج دارد، رود شیله، قلعه کافور و چندین مقبره دیگر که هم در تاریخ‌نامه‌ها ذکر شده و هم هویت و تاریخ مردم فراه را به نمایش می‌گذارند، در تهدید بزرگ نابودی قرار دارند.

وی علاوه می‌کند “از تعداد بی‌شمار مکان‌های تاریخی فراه ما فقط به چند ساحه که در شهر قرار دارد دسترسی داریم و بیشتر آبده‌های این ولایت را حتی بازدید نمی‌توانیم، چه برسد به تعمیر مجدد.”

ایوبی همه این چالش‌ها را ناشی از بی توجهی مقامات مرکزی کشور می‌داند و می‌گوید “هر روزه نسبت به آبادی و عدم امنیت مناسب آبده‌ها مکتوب به مرکز کشور میفرستیم ولی هیچ توجهی در این رابطه صورت نمی‌گیرد.

ولایت فراه از ولایت‌های است که هم قدمت بالای تاریخی دارد و هم آثار بی‌شمار با ارزش که نشان دهنده هویت و فرهنگ غنی این ولایت می‌باشد.

نسبت به عدم توجه به آثار باستانی در این ولایت همچنین فعالان مدنی هم نگرانی می‌کنند.

آنها ناامنی و عدم سروی مناسب جهت سر و سامان دادن به آبدات تاریخی این ولایت را از جمله عوامل رکود و تخریب آنها قلمداد می‌کنند و ادامه این روند را زوال فرهنگ و هویت عنوان می‌کنند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.