گفتگو با عبدالله مومنی؛ همه برای نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه در کشور بسیج شویم

بازار فروش کتاب این روزها از هر زمان دیگر در کشور اُفت کرده و فعالان این عرصه تاکید می‌کنند که باید راه‌کارهای جدی و تاثیرگذار را در این رابطه روی دست گرفت.

با شیوع ویروس کرونا و تغییرات سیاسی در کشور میزان مطالعه در کشور به طور چشم‌گیری کاهش یافت و این روند با گذشت چند سال هم‌چنان پایین مانده است.

عبدالله مومنی، از فروشندگان سابقه‌دار کتاب در هرات در صحبت با خبرگزاری وطن24 می‌گوید: از گذشته تا کنون کاری بنیادی برای نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه در کشور نشده و با هر تغییرات در کشور میزان علاقه‌مندان به مطالعه، کاهش آمده است.

از نظر او، بازار فروش کتاب نیز در کشور اُفت شدید دارد و در حال حاضر فروش کتاب به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است. این روند برای تعدادی انگشت شماری از کتاب‌فروشی‌ها چالش‌های جدی خلق کرده و کار آنان را تحت تاثیر قرار داده است.

آقای مومنی می‌گوید متاسفانه به مطالعه و کتاب‌خوانی به دید فرهنگ‌سازی دیده نشده و نهادهای حکومتی و غیر حکومتی برای جاسازی این فرهنگ تلاش نکرده‌اند.

«باید اتاق فکر، جریان‌های مشخص و حتی بودجه معین مصرفی برای فرهنگ‌سازی مطالعه در جامعه صورت گیرد، در غیر آن روند فعلی به سمت یک مسیر نادرست در حرکت است».

او تاکید کرد که بیشتر از همه امروز حکومت و تاجران کشور وظیفه دارند تا برای جاسازی این فرهنگ با عظمت در کشور تلاش کنند و بودجه‌های مهمی در این رابطه اختصاص دهند.

وی هم‌چنین افزود که عالمان دین نیز در این رابطه وظیفه‌ جدی دارند تا برای تشویق جوانان به مطالعه در منبرها تلاش کنند و هر کسی به هر نحوی در تعمیم دادن به این فرهنگ ارزشمند تلاش کنند.

به مناسبت روز جهانی کتاب، هفته گذشته نمایشگاه خیابانی کتاب در هرات برگزار شد.

کتاب‌ فروشی‌های کشور اما از نبود مشتری و کم‌انگیزگی مردم برای خرید کتاب انتقاد دارند.

با این حال، اداره فرهنگ هرات وعده داده که برای رشد این فرهنگ، گام‌های عملی برخواهد داشت.

 

منبع خبرگزاری وطن24
توسط عبدالله اخلاقی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.