گفتگوهای صلح بین‌الافغانی باشد/با خارجی‌ها منفعت ندارد

به گزارش خبرگزاری وطن24، سید محمد شیرزادی، رئیس حج و اوقاف هرات می‌گوید: “قبل از آغاز مذاکرات صلح بین دو طرف درگیر جنگ در کشور باید هر دو جانب حملات شان را متوقف کرده به میز مذاکره حاضر شوند.”
وی بیان داشت گفتگوهای صلحی که جریان دارد باید بین‌الافغانی و به رهبری افغان‌ها باشد و در غیر آن صورت هیچ منفعتی نخواهد داشت.
او تأکید کرد در گفتگوهای صلح باید رهبران سیاسی، علما و دیگر روشن فکران کشور حضور داشته باشند.
رئیس اداره حج و اقاف هرات افزود صلح دارای ساختارهایی می‌باشد و این ساختارها باید رعایت شود که همه مردم و اقشار جامعه از جمله رهبران سیاسی، علما و بزرگان قومی در آن نقش داشته باشند.

آقای شیرزادی یادآور شد در روند صلح باید از دقت بیشتر کار گرفته شود تا منافع ملی، فرهنگی و سیاسی در آینده به خطر مواجه نشود.
وی اضافه کرد آن دست‌های خارجی که بین مردم کشور نفاق اندازی و مسائل قومی را دامن می‌زنند باید کوتاه گردد.

فرد نخست ریاست حج و اوقاف هرات بیان داشت پیامبر بزرگ اسلام هم طبق آموزه‌های دینی با غیر مسلمانان‌ پیمان بسته و صلح نمودند.
در همین حال محمد علی باقری، یکی از علمای اشتراک کننده در این همایش می‌گوید: “جنگ راه حل ندارد و در چند دهه گذشته تمام سرمایه‌های ملی، اقتصادی و انسانی این کشور ازبین رفته است.”
این عالم دین از طالبان خواست بیایند به صلح که ندای آسمانی است لبیک بگویند و از جنگ دست بکشند.
به گفته او گفتگوهای صلحی را که طالبان با خارجی‌ها انجام می‌دهند اما با مردم و رهبران سیاسی افغانستان مذاکرده نمی‌کنند هیچ منفعت برای شان ندارد.
از سال‌ها به این طرف است که مردم افغانستان چشم به یک صلح دائمی دوختند اما این گره صلح تاهنوز باز نشده و حتی با دخیل شدن بازیگران جدیدی این روند ملی هر روز پیچیده‌تر شده است.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.