کرونا وکم‌بود آموزگار بعضی کودکان فراه را از درس عقب انداختند

با وجود مشکلات و بحران‌ها در افغانستان، شیوع ویروس کرونا در سال جاری ضربه محکمی به نظام آموزش و پرورش وارد کرد و باعث محرومیت خیلی از دانش آموزان کشور از درس و تعلیم شد.

این بحران بیشتر دامن کودکانی را گرفت که در مناطق دوردست کشور و یا در مکان‌های زندگی می‌کنند که دولت و مخالفانش هر روزه در نبرد هستند و کودکان دسترسی محدودی به درس و تعلیم دارند. کرونا در گناری این ناامنی‌ها بر محدودیت‌ها افزود و چالش‌های زیادی را بر سر راه اطفال قرار داد.

با این حال در شروع سال جاری وزارت معارف افغانستان جهت پیشبرد درس و عقب نماندن نظام آموزش و پرورش، سیستم درس از راه‌دور را طرح ریزی کرد که این سیستم محدود در شهر‌های نسبتا بزرگ شد و اطفال مناطق جنگ‌زده و محروم، اندک استفاده‌ای از آن نکردند.

علت اصلی بی بهره‌گی کودکان از سیستم آموزشی راه‌دور نبود انترنت و یا حتی دیگر رسانه‌های مانند تلوزیون ومبایل محسوب می‌شود که در زمستان پیش‌رو هم این چالش پابرجاست و دولت تا کنون هیچ پلان دقیقی برای دسترسی اطفال به درس انجام نداده است.

اینها گوشه‌ای چالش‌های است که کودکان در افغانستان با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند و زاید بر این، فقر و بیکاری و نبود پرسونل مسلکی برای تدریس، مسیر آموزش و پروش اساسی را برای کودکان بسته اند.

یکی از ولایت‌های که هم ناامن است و هم کودکان در مناطق دور دست آن در بخش آموزش دچار چالش، ولایت فراه می‌باشد.

فعالان در این ولایت می‌گویند در سال جاری و پیش آمد بحران کرونا شرایط طوری مهیا شد که اکثر دانش آموزان این ولایت از درس و تعلیم کافی برخوردار نشوند.

عمده چالش که در کنار بحران کرونا باعث خلق این مشکل شد، نبود پرسونل مسلکی و کافی در مناطق دور دست این ولایت می‌باشد.

سید عزیز احمد هاشمی، رئیس معارف فراه در این رابطه گفت: “امسال متاسفانه در ولسوالی‌های نسبتا دورتر از شهر، ما دچار کمبود پرسونل در بخش آموزش و پرورش شدیم.”

به بیان وی وزارت معارف طرح اساتید حق‌الزحمه‌ای را در سال جاری لغو کرد که این امر باعث شد بعضی کودکان فراه نسبتا از درس وتعلیم محروم بمانند؛ گرچه صنوف محلی در مسجد و تحت حمایت ریاست معارف جهت رفع گوشه‌ای از چالش‌ها برگزار شد.

او همچنین جنگ و ناامنی را مانع بر سر راه تعلیم و تربیت در فراه خواند و گفت “یک استاد با معاش اندک در مناطق دور دست و ناامن برای تدریس نمی‌رود و این مساله باعث می‌شود حتی در خود آن مناطق آموزگار مسلکی کم یافت شود.”

در این رابطه چند روز قبل یونیسیف، صندوق حمایت از کودکان در یک اعلامیه روند بسته بودن مکاتب را نگران کننده خواند و گفت در سال جاری نزدیک به هفت ملیون کودک در افغانستان از درس محروم شدند.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.