کرونا در غور قدرت گرفته/امکانات مقابله اندک است

مسئولان صحت عامه غور می‌گویند با شیوع موج دوم کرونا، تنها چهار تیم صحی برای شناسایی و تداوی بیماران کرونایی در 10 ولسوالی این ولایت فعالیت دارند.

عبدالبصیر رحیمی، سرپرست ریاست صحت عامه غور به خبرگزاری وطن24 گفت: “در چند هفته اخیر شیوع ویروس کرونا در این ولایت افزایش یافته و در این میان اداره صحت با مشکلات جدی روبرو می‌باشد.”

به بیان وی یکی از عمده ترین چالش‌ها کمبود تیم‌های سیار صحی، جهت شناسایی افراد مبتلا به کرونا در مناطق دور دست غور می‌باشد.

او اضافه می‌کند در ولسوالی‌های ده‌گانه غور تنها چهار تیم سیار با کمترین امکانات فعالیت دارند و بنابر نبود بودجه مناسب تا کنون تغیراتی در این بخش‌ها ظاهر نشده است.

این چهار تیم متشکل از یک نرس، برخی افراد که او را همراهی می‌کنند و یک دستگاه اکسیجن می‌باشد.

وی علاوه می‌کند در شرایط فعلی و با وجود برف باری‌های سنگین و مسدود شدن راه‌ها، هیج تضمینی وجود ندارد که این تیم‌های صحی از برخی مناطق محروم و دور دست غور دیدن بتوانند و افراد مبتلا به کرونا را شناسایی کنند.

رحیمی می‌افزاید “این چالش را با مرکز کشور سهیم ساختیم اما تا کنون در باره رفع این چالش و افزایش بودجه مقابله با کرونا کاری صورت نگرفته است.”

او افزود در کنار این مشکل کمبود بستر برای تداوی بیماران وخیم در مرکز ولایت هم از چالش‌های عمده به شمار می‌رود.

وی می‌گوید تنها در مرکز غور یک شفاخانه 10 بستره کرونایی موجود است که هم اکنون تمام تخت‌های آن از بیماران کرونایی پُر است.

او همچنین مسدود بودن مقطعی راه هرات – غور را از چالش‌های عمده دیگر عنوان می‌کند و می‌گوید “تا 15 روز طول می‌کشد که یک نمونه مشکوک تست شود و از هرات به غور برگردد.”

این درحالیست که طبق گفته‌ها یک بیمار کرونایی برای اینکه بیماری‌اش به دیگران سرایت نکند 14 روز باید در قرنطینه باشد.

بی‌خبر بودن 15 روزه از نتیجه تست، هم باعث عدم رعایت دقیق دستورات صحی از سوی فرد مشکوک می‌شود و هم باعث دل سردی مردم از دادن تست به شفاخانه‌های دولتی می‌شود.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.