چشم دوختن طالبان فراه به تصرف بالابلوک/درگیری‌ها در این ولسوالی پُر تلفات بوده‌اند

ولسوالی بالابلوک فراه از یک هفته به این طرف به محل نبرد بین نیروهای امنیتی و طالبان مبدل شده است.

در حملات تهاجمی طالبان و نیروهای امنیتی در این ولسوالی دو طرف تلفات سنگینی متقبل شدند.

همچنین نیروهای امنیتی بر حسب لزوم دید وزارت دفاع ملی دو قرارگاه‌شان را از این ولسوالی تخلیه کرده و در منطقه “شاهراه فراه رود” پایه گذاری کردند.

پایگاه ارتش دلیل انتقال این بیزها را استفاده موثر از قوا علیه تحرکات طالبان و تامین بهتر امنیت شاهراه‌ها عنوان کرده است.

در متن خبرنامه ارتش آمده “این بیزهای نظامی در ولسوالی‌ بالابلوک ولایت فراه، در جهت تامین امنیت مسیر “شاهراه نمبر یک دوراهی فراه رود” و حفظ جان و مال باشندگان به گونه بهتر و موثر استفاده خواهد شد.”

دو پایگاه نیروهای امنیتی هم در اثر حملات انفجاری طالبان تخریب شدند و تلفاتی هم به نیروهای امنیتی وارد شدند.

منابع محلی در این ولایت می‌گویند در حال حاضر با وجود حملات شدید علیه طالبان در این ولسوالی، بیشتر مناطق آن در تصرف طالبان در آمده است.

با این همه، در حملات هوایی روز گذشته نیروهای امنتی علیه مواضع طالبان در ولسوالی بالابلوک، به شمول یک فرمانده کلیدی این گروه، 33 جنگجوی طالب کشته شدند.

این فرمانده طالبان بنام “علی احمد ولد حاجی عوض فرهاد” می‌باشد که حملات روز گذشته نیروهای هوایی در فراه کشته شده است.

در خبرنامه دفتر رسانه‌ی ارتش آمده: “قوای هوایی کشور در ساحات شیوان ولسوالی بالابلوک ولایت فراه‌ طالبان را هدف چندین ضربات هدفمند هوایی قرار دادند.”

به نقل از خبرنامه ارتش در این حملات همچنین 27 طالب دیگر زخمی شدند که سه فرمانده مشهور دیگر طالبان بنام های “ملا عبیدالله، ملا باری و نادر عباس” هم شامل زخمیان می‌باشند.

طالبان تا کنون در این باره چیزی نگفته‌اند.

از تلفات نیروهای امنیتی هم در این درگیری‌ها چیزی گفته نشده است.

با این همه، برخی منابع در ولایت فراه می‌گویند روز گذشته در نتیجه حملات نیروهای هوایی بالای دو پایگاه تخلیه شده شان به جهت هدف قرار دادن طالبان در ولسوالی بالابلوک، به افراد ملکی هم آسیب رسیده است.

خیر محمد نورزی، عضو شورای ولایتی فراه در صحبت با سایت خبری وطن24 می‌گوید: “نیروهای امنیتی دو قرارگاه را از ولسوالی بالابلوک منتقل کرده و به ساحه شاهراه فراه رود منتقل کرده‌اند.

به بیان وی روز گذشته برخی از افراد ملکی به هدف جمع آوری وسایل باقی مانده نیروهای ارتش به این دو پایگاه هجوم برده بودند که هدف حملات نیروهای هوایی قرار گرفتند.

به گفته این عضو شورای ولایتی فراه، مردم در این حادثه تلفات دیده‌اند.

وی گفت در جمع مردم در این پایگاه، طالبان حضور اندک داشته و بیشتر افراد، ملکی بودند.

او اضافه می‌کند بیشتر این افراد همسو با طالبان بوده‌اند.

از سوی هم عبدالصمد صالحی، عضو دیگر شورای ولایتی فراه وضعیت امنیتی چندین ولسوالی دیگر فراه را هم وخیم عنوان کرده و می‌گوید: در کناری ناامنی در بالابلوک، ولسوالی‌های شیب‌کوه، گلستان و خاک سفید هم از کنترل دولت خارج‌اند و طالبان در آن مناطق تسلط کامل دارند.

او علاوه می‌کند در بالابلوک وضعیت در حال حاضر نسبتا عادی شده ولی نیروهای امنیتی چندین قرارگاه را رها کرده و احتمال این وجود دارد که با حملات گسترده‌تر طالبان را از ساحه عقب برانند.

با وجود این شرایط، در صورت سقوط بالابلوک به دست طالبان، چهار ولسوالی فراه در کنترل طالبان قرار می‌گیرند و این وضعیت می‌تواند شرایط دشوارتری امنیتی را برای فراه به میان آورد.

موضوعی که اعضای شورای ولایتی فراه هم وقوع آن را خطرناک و محتمل می‌دانند گرچه از استقامت نیروهای در مقابل طالبان هم اطمینان می‌دهند.

 

 

 

 

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.