وزیر خارجه ایران با دو رهبر سیاسی افغانستان گفتگو کرد

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران با محمداشرف غنی رییس جمهور و داکتر عبدالله عبدالله رییس پیشین ریاست اجرایی کشور تلفنی گفتگو کرده است.

ارگ ریاست جمهوری گفته، در این تماس که عصر دیروز (سه‌شنبه، 9، ثور) انجام شد دو طرف در رابطه به هماهنگی در بخش مبارزه با ویروس کرونا، حل مشکلات مهاجرین افغان در ایران و تعهدات کمک‌های ایران به منظور مبارزه با کرونا، بحث کردند.

آقای ظریف گفته که کشورش به هدف تامین آتش‌بس بشری برای ایجاد اجماع منطقوی تلاش می‌ورزد.

رییس جمهور غنی با ابراز امتنان از وزیر امور خارجه ایران، گفته که وزرات امور خارجه افغانستان این موضوع را تعقیب خواهد کرد

از سوی دیگر، داکتر عبدالله عبدالله رییس پیشین ریاست اجرایی نیز در صفحه فیسبوکش نوشته که با محمد جواد ظریف صحبت تلیفونی داشته است.

او گفته که در این تماس درباره اجماع منطقه‌یی برای تامین صلح در افغانستان با تاکید بر اصل حفظ نظام جمهوری اسلامی افغانستان و ضرورت فوری به آتش‌بس در کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

آقای عبدالله افزوده، “همچنان آقای ظریف در راستای مبارزه با ویروس کرونا از آمادگی کشورش برای تسلیم‌دهی بسته‌های تشخیصی به افغانستان اطمینان داد که به نمایندگی از مردم و حکومت جمهوری اسلامی افغانستان از کمک به موقع جمهوری اسلامی ایران استقبال و امتنان صورت گرفت.”

این در حالی است که سه هفته پیش نیز آقای ظریف طی یک تماس تلفنی با غنی و عبدالله گفتگو کرده بود.

هرچند رسماً تایید نشده؛ اما گفته می‌شود که آقای ظریف برای حل اختلافات سیاسی میان غنی و عبدالله نیز میانجی‌گری کرده است.

پیش از این ابراهیم طاهریان نماینده ویژه ایران برای افغانستان نیز چند روز در کابل تلاش کرد تا این اختلافات را حل کند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.