هم‌زمان با فصل سرما؛ مردم غور در برزخ مشکلات

زمستان نشده اما چالش‌ها دامن‌گیر مردم غور شده‌اند.

از بند شدن برخی سرک‌ها در اثر برف‌باری گرفته تا عدم رفت و آمد مردم دوردست به مرکز این ولایت؛ همه‌ی چالش‌ها در آغاز خزان شروع و تا اواسط حمل برخا ادامه می‌یابد.

حالا اما با افزایش فقر و گسترش بیکاری در این ولایت، تاثیر سرمای زمستان غور برای این مردم بیشتر شده؛ نهادهای کمک‌رسان دست روی اصلی‌ترین و مهم‌ترین چالش بگذارند.

برای رفع مشکلات نیاز است برای برزخ مانند غور در فصل زمستان کارهای بنیادی و با نظارت نهادهای رسمی صورت بگیرد.

این گفته‌ها را والی غور بعد از بازدید از 10 ولسوالی این ولایت و نشست با سران موسسات کمک‌رسان بیان کرده است.

مولوی احمدشاه دین دوست، والی غور از یک ماه به این طرف طی برنامه‌ریزی مشخصی از تمامی ولسوالی‌های این ولایت بازدید کرد.

او گفته هدف از این دید و بازدیدها، بررسی چالش‌ها و مشکلات مردم ولسوالی‌های این ولایت هم‌زمان با رسیدن فصل سرما بوده است.

او بعد از ختم این سفر در نشستی با مسئولان نهادهای مددرسان می‌گوید: «سفر چند روزه ای که با جمع از مسئولین در 10 ولسوالی این ولایت داشتم یکایک مشکلات و نیازمندی‌های مردم آن ولسوالی ها را مورد بررسی قرار دادیم.»

وی افزوده «بر علاوه مشکلات اقتصادی، باشنده گان ولسوالی‌ها باچالش‌های عدم دسترسی به آب آشامیدنی صحی و زراعتی، پائین بودن ظرفیت کلینیک‌ها و کمبود دارو و نبود سرک‌های معیاری مواجه اند.»

والی غور در این نشست تاکید کرده که تلاش شود روی چالش‌های بنیادی و جمعی مردم ولسوالی‌ها دست گذاشته شود.

باشندگان غور هم به این باورند که به دلیل سرما و دور دست بودن مرکز شهر، در فصل سرما اکثر بیماران از جمله زنان و کودکان به مراکز درمانی پیشرفته منتقل نمی‌شوند.

به گفته برهان‌الدین، باشنده دره جام ولایت غور، این روند در بیشتر مواقع باعث شده بیماران حاد جان شان را از دست بدهند؛ «در ولسوالی‌ها هنوز خدمات صحی معیاری نشده و نمی‌شود بیماران با وضعیت وخیم در آن‌جا تداوی شوند.»

با این حال، موسسات کمک‌رسان در نشست با والی غور تاکید بر خدمات رسانی به مردم غور در چارچوب حیطه‌ی کاری شان کرده‌اند.

مسئولان شماری از موسسات گفته که تلاش می‌ورزند در هماهنگی با مقامات محلی در رفع چالش‌های مردم غور تاثیرگذار عمل کنند.

این همه درحالی است که در تازه‌ترین مورد، چند روز قبل به علت برف‌باری سنگین در کوتل «بکک» در مسیر غور – کابل ده‌ها تن به مدت یک شبانه روز در میان راه گیر ماندند.

این‌گونه رویدادها در اکثر نقاط غور هم‌زمان با فصل سرما آغاز می‌شود.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.