هلیکوپترهای روسی بر علیه روسیه پرواز خواهند کرد

قرار است امریکا، هلیکوپترهایی که برای افغانستان خریداری کرده بود را به عنوان کمک نظامی واشنگتن به کی‌یف برای مقابله با روسیه بفرستد.

خبرگزاری وطن24 – امور بین الملل

امریکن کانزرویتیو گزارش داده است که رئیس جمهوری امریکا هنگامی که سخن از کمک نظامی به ارزش 800 میلیون دالر به اوکراین زد، به هلیکوپترهایی اشاره کرد که کشورش برای افغانستان خریداری کرده بود.

رئیس جمهور امریکا گفته بود که انتقال این چرخبال‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای در مقدار کمک‌های نظامی امریکا به اوکراین است.

این چرخبال‌ها در زمان ریاست جمهوری بارک اوباما توسط یک صادرکننده تسلیحاتی از روسیه برای دولت وقت افغانستان که اکنون وجود ندارد خریداری شده بود.

هلیکوپترهای Mi-17، هلیکوپتر نظامی دوموتورهٔ روسی است که در شرکت هلیکوپترسازی میل مسکو طراحی شده است.

دولت اوباما با وجود این که مخالفانی برای این کار داشت اما این هلیکوپترها را برای افغانستان خریداری کرد و استدلالش این بود که هلیکوپترهای روسی ارزان هستند و عملکرد آن در شرایط افغانستان مناسب است.

از سویی هم گفته می‌شد که خلبان‌های افغان می‌دانستند چگونه با آنها پرواز کنند.

حالا قرار است که اوکراین به لطف شکست‌ امریکا در افغانستان این هلیکوپترها را دریافت کند.

مسکو از این اقدام امریکا انتقاد کرده و هشدار داده است که ادامه سیاست‌های کمک نظامی به کی‌یف می‌تواند عواقب غیر قابل پیش بینی در بر داشته باشد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هفته گذشته گفت: “پنتاگون اکنون هلیکوپترهایی را به اوکراین می‌فرستد که قبلا برای ارتش افغانستان سفارش داده بود، کشوری که آمریکایی‌ها سرانجام آن را رها کردند.”

وی همچنین با توجه به شکست امریکا در افغانستان اشاره کرد که: “آیا اوکراین هم سرنوشت افغانستان را تکرارخواهد کرد؟ در مورد هلیکوپترها که چنین شد. هنر خیانت به نزدیکترین متحدان، در خون سیاسی آمریکایی هاست”.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.