هرات قربانگاه طالبان است/در یک ماه اخیر 110 حمله این گروه دفع شده است

مسئولان محلی هرات می‌گویند گروه طالبان در ماه مبارک رمضان حداقل 110 بار بالای ولسوالی‌های هرات حملات راه اندازی کرده که توسط نیروهای امنیتی دفع شده است.
به گزارش سایت خبری وطن24، سید وحید قتالی، والی هرات امروز (شنبه 18 ثور) در یک کنفرانس خبری گفت: “طالبان در چند ماه اخیر حملات زیادی بالای اکثر ولسوالی‌های هرات راه اندزی کردند که همه‌گی دفع و این گروه شکست خورده است.”
وی می‌گوید هرات قربان‌گاه طالبان بوده و خواهد بود و تلفات این گروه در دو شب قبل در ولسوالی شیندند برابر با تمام تلفات نیروهای امنیتی در دو ماه اخیر است.
والی می‌افزاید طالبان بیشتری تاسیسات عام المنفعه ولسوالی شیندند هرات را از بین برده و مجموع خسارات وارده از ناحیه طالبان به این ولسوالی به 20 ملیون دالر می‌رسد.
او علاوه می‌کند طالبان حتی بدون دلیل در سرک‌ها و مناطق مختلف ماین کار گذاری می‌کنند و بدون کدام توجیه منطقی تاسیسات مردمی را از بین می‌برد.
در همین حال، برخی باشندگان ولسوالی شیندند هرات هم از وارد شدن خسارات بلند به افراد ملکی در جریان درگیری‌های بین دولت و طالبان در این ولسوالی گلایه کردند.
باشندگان این ولسوالی از تحریم چند روزه در خانه‌های شان خبر داده و گفتند در جریان نبرد بین دو طرف، خانه‌های مسکونی، مکاتب و سرک‌ها آسیب جدی دیده است.
برخی بزرگان این ولسوالی هم از شدت حملات بین دولت و طالبان در این ولسوالی نگرانی کرده و می‌گویند متضرران اصلی این زد و خوردها مردم هستند.
این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که درگیری‌ها بین دولت و طالبان در چندین ولسوالی هرات در بیست و چهار ساعت گذشته هم رخ داده است.
والی هرات تصریح می‌کند طالبان شب گذشته در ولسوالی‌های شیندند، اوبه، پشتون زرغون و فرسی حمله کردند که با استقامت نیروهای امنیتی عقب زده شدند.
به بیان والی تخریب بعضی راه‌های زمینی منتهی به ولسوالی های دوردست هرات به علت سرازیر شدن سیلاب‌ها نسبتا مسدود شده و کمک‌های زمینی به این مناطق در شب و روزهای اخیر با مشکپل مواجه شده است.
او تاکید می‌کند با این وجود نیروهای امنیتی در مقابل طالبان ایستادگی کرده و از سنگرهای شان دفاع کردند.
طالبان اما تا کنون از تلفات جنگجویانش در هرات چیزی نگفته‌اند.
جلوگیری از سقوط فرسی به دست طالبان
از یک و نیم هفته به این طرف، طالبان حملات هجومی بالای ولسوالی فرسی راه اندازی کردند.
منابع مردمی در این ولسوالی از سقوط بخشی بزرگی از مرکز این ولسوالی به دست طالبان خبر داده و دوام ین وضعیت را خطر ساز گفتند.
دو روز قبل هم بزرگان ولسوالی فرسی به رسم اعتراض در مقابل مقام ولایت هرات آمده و از وضعیت وخیم امنیتی این ولسوالی ابراز نگرانی کردند.
در مقابل این گفته‌ها، مقامات محلی هرات از راه انداری حملات علیه مواضع طالبان و عقب راندن طالبان از مرکز ولسوالی فرسی خبر می‌دهند.
والی هرات امروز در صحبت‌هایش گفت: “تلاش‌های یک هفته‌ی طالبان برای تصرف شیندند فرسی شکست خوردند.”
والی هرات اطمینان از کنترل اوضاع امنیتی در این ولسوالی داده است.
دعوت طالبان به آتش بس در روزهای عید
آقای قتالی در ادامه با اشاره به تامین بودن امنیت در روزهای عید به طالبان گفت “ما میخواهیم، مردم ما در عید آرام باشند، طالبان اگر تعهدی به خواهش مردم دارند و به باورهای دینی اعتقاد دارند، در روزهای عید صلح و آتش بس نمایند.”

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.