هراتیان چندین دهه سرمای زمستان را با گرما و صمیمیت کرسی می‌گذرانند

به باور مردم هرات، این وسیله گرم کننده، هم کم مصرف بوده و هم نقشی در آلودگی هوا ندارد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، عبدالمنان ایمانی یکی از شهروندان هرات می‌گوید: به دلیل نبود امکانات در افغانستان، مردم در فصل زمستان برای گرم کردن خانه‌های خود از کُرسی استفاده می‌کنند. وی گفته از زمان کودکی‌اش به یاد دارد که کرسی در خانه همه مردم موجود و خانواده‌ها با جمع شدن در زیر آن، سرمای زمستان را سپری می‌کردند.

به بیان این شهروند، نبود برق مناسب، مردم کشور به ویژه روستانشینان به طور عموم مجبور هستند از کرسی و یا سوزاندن هیزم استفاده کنند.

ایمانی یادآور شد استفاده از کُرسی در کنار مزایایی که دارد، خطراتی را هم دارد که شهروندان باید متوجه آن باشند.

وی اشاره کرد استفاده برخی‌ها از زغال برای گرم نگه داشتن کرسی، در بسیاری موارد سبب خفگی و سرگیجی مردم شده و حوادثی را به وجود آورده است.

در همین حال عبدالله، یکی دیگر از باشندگان هرات می‌گوید: “در زمان کودکی خاطرات شیرینی از کرسی داشتم؛ چندین خانواده در فصل زمستان گرد آن جمع می‌شدند و با هم قصه می‌کردند که هرگز قراموش شدنی نیست.”

از سویی هم برخی‌ها از استفاده بی رویه مردم از مواد سوختی نا سالم در زمستان شکایت دارند و آن را عامل آلودگی هوا و به میان آمدن بیماری‌ها می‌دانند.

اداره محیط زیست هم این موضوع را یک چالش زیست محیطی می‌داند که برای رفع آن تلاش ادارات و همکاری شهروندان نیاز است.

نصیراحمد فضلی، رئیس محیط زیست هرات می‌گوید اداره‌اش در تلاش آن است که هوتل‌ها و تالارها و برخی مراکز را به سیستم گرمایشی گازی تبدیل کند و همچنین حمام‌ داران را هم ملزم به نصب فیلتر کنند.

آقای فضلی تأکید کرد شهروندان هم باید از وسایل گرمایشی پاک استفاده کنند و به آلودگی هوا و محیط زیست توجه جدی داشته باشند.

طی سالیان اخیر با افزایش جمعیت و نیز افزایش وسایل گرمایشی، هوای هرات آلوده‌تر شده که نگرانی شهروندان و فعالان محیط زیستی را به دنبال داشته است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.