نشست هماهنگی کمیسیون شکایات انتخاباتی هرات و ناظران انتخابات برگزار شد

در این نشست پیرامون چالش‌های موجود فرا روی انتخابات پیشرو و برقراری هماهنگی کامل میان کمیسیون شکایات انتخاباتی و ناظران روز انتخابات گفتگو صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری وطن24، فاطمه باقری، کمیشنر شکایات انتخاباتی در هرات می‌گوید: کمیسیون شکایات انتخاباتی سعی دارد با نیروهای امنیتی، دولت محلی، احزاب سیاسی، فعالان مدنی که نظارت می‌کنند از انتخابات در هماهنگی کامل باشد.

وی علت تأکید بر هماهنگی شکایات انتخاباتی با ناظران روز انتخابات را برگزاری هرچه شفاف‌تر این پروسه و برطرف کردن چالش‌های موجود فرا روی آن است.

این کمیشنر انتخاباتی اشاره کرد که کمیسیون شکایات تلاش دارد تا همکاران آن و ناظران روز انتخابات نحوه درست درج شکایات انتخاباتی را فراگیرند تا شفافیت این پروسه را تضمین کند.

خانم باقری افزود نگرانی جدی کمیسیون شکایات انتخاباتی در هرات، نبود امنیت در برخی مناطق و احتمال مداخله گروه‌های مخالف مسلح دولت و افراد زورگو در روند انتخابات است.

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات هم نبود امنیت در نقاطی از این ولایت را سبب نگرانی دانست و گفت امکان دارد بسیاری از مردم در انتخابات پیشرو نتوانند به پای صندوق‌های رأی بروند.

او نیز تأکید کرد که باید ناظران روز انتخابات نحوه درست درج شکایات را تا روز انتخابات فرا گیرند و به شفافیت پروسه کمک کنند.

همچنین سیداشرف سادات، مسئول جامعه مدنی هرات گفته با وجود ناامنی که اصلی‌ترین چالش فرا روی انتخابات است، تلاش شده تا ناظران جامعه مدنی در هر سایت از همان محل انتخاب شوند.

وی افزود کمیسیون شکایات انتخاباتی و ناظران روز انتخابات باید از تکرار اشتباهات انتخابات گذشته تا حد امکان جلوگیری کنند و حداکثر رضایت مندی را از این پروسه به دست آورند.

در همین حال عبدالقادر کامل، آگاه مسائل اجتماعی و سیاسی از دولت و نهادهای ناظر خواست تا این دور از انتخابات را هر چه شفاف‌تر برگزار کنند و مانع آن شود تا صندوق‌های رأی دهی همچون دوره‌های قبل توسط طرفداران دسته‌های انتخاباتی پُر شوند.

او انتخابات را پروسه بزرگ و سرنوشت ساز ملی عنوان کرد و تأکید کرد که باید گذشته تاریک انتخابات نباید دوباره تکرار شود و دولت و کمیسیون انتخابات از آن درس عبرت بگیرند.

ناامنی و احتمال تقلب در انتخابات دو چالش اصلی در انتخابات گذشته و همچنین انتخابات پیشرو است.

این دو معضل اساسی، بسیاری از مردم، فعالان سیاسی و آگاهان را نسبت به این پروسه بی باور ساخته است.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.