نشست آنلاین مسئولان تجارتی افغانستان و ایران/گفتگو روی چالش‌های تاجران و سرمایه گذاران افغانستان

نشست آنلاین بین مسئولان وزارت تجارت افغانستان و نماینده‌ی کشور ایران به منظور بررسی چالش‌ها و کنترول میزان قیمت نفت و پایین آوردن قیمت‌ها در بازارهای افغانستان برگزار شد.

در این نشست سرپرست اتاق تجارت و صنایع افغانستان و وزیر صنعت و تجارت، رئیس و رهبری اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، مسوولان اداره انسا، میراجان سلیمان‌خیل رییس اتاق مشترک افغانستان – ایران شعبه هرات – مشهد و شماری از تاجران حضور داشتند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، به نقل از خبرنامه‌ای اتاق تجارت و صنایع ولایت هرات، توکل احمدیار رئیس اتاق و صنایع افغانستان به عوامل بلند رفتن نفت در بازار افغانستان وضاحت داد.

او بیان کرده که نرخ مواد سوختی به دلیل اینکه از دو ماه به این‌سو قیمت نفت و گاز در بازار جهانی افزایش یافته است.

او ادامه داد در کنار آن تاجران واردکننده نفت و گاز به دلیل شدت درگیری‌ها در افغانستان، ذخایر خویش را خالی کرده بودند و همچنان تفاوت قیمت دالر در برابر پول افغانی از جمله عوامل افزایش قیمت مواد نفتی می‌باشند.

در ادامه محمد یونس قاضی زاده رئیس اتاق تجارت و صنایع هرات در زمینه‌ی مشکلات تجاری این ولایت صحبت کرد.

به گفته وی، چندین موتر در آن سوی مرز ایران و افغانستان به دلیل بلند بودن محصول و کرایه‌ی انتقال، متوقف مانده و تاجران واردکننده اموال خویش را انتقال نداده‌اند.

همچنان آقای قاضی‌زاده می‌گوید: “ما خواهان جلوگیری از ورود تیل و گاز بی‌کیفیت در تمام بنادر هستیم و اداره انسا باید یک ستندرد که با ستندردهای کشورهای منطقه مطابقت داشته باشد در گمرکات و بنادر کشور تطبیق کند.”

در همین حال نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفت بخاطر حل مشکلات موجود یک کمیسیون متشکل از وزارت داخله، دفاع، امنیت ملی و وزارت صنعت و تجارت کار خود را آغاز کرده و جلسات منظم را ترتیب داده‌ که نتیجه ان به زودی اعلان می‌شود.

در ادامه وی افزود که تمام تلاش آنان بخاطر جلوگیری از عدم ورود تیل بی‌کیفیت جریان دارد و در صورتیکه فردی مواد نفتی بی کیفیت وارد کند برخورد قانونی خواهد شد و جواز شرکت مربوطه لغو می‌شود.

این درحالیست در این روزها مشکلات اقتصادی و بلند رفتن نرخ مواد غذایی مشکل اساسی مرردم افغانستان می‌باشد.

آگاهان در این باره گفته‌اند اگر مشکلات اقتصادی افغانستان و نرخ موادغذایی پایین نیاید باید شاهد یک بحران در کشور شاهد باشید.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.