نزدیک به 70 درصد فابریکه های هرات مسدود هستند

مسئولان در اتاق صنعت و تجارت هرات می‌گویند که در پی تحولات به وجود آمده در کشور، حدودا 70 درصد از فابریکات شهرک صنعتی این ولایت مسدود شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنعت و تجارت هرات در هفته جمع‌آوری مالیات گفت که رکود 70 درصدی کارخانه‌های شهرک صنعتی این ولایت به علت نبود سیستم منظم بانکی، محدودیت در واردات از خارج کشور، کمبود مواد خام و برخی چالش‌های دیگر به میان آمده است.

وی افزود سکتور خصوصی و حکومت در تلاشند تا محدودیت‌ها را کاهش داده و زمینه فعالیت دوباره این فابریکه‌ها را مهیا کنند.

آقای خادم در ادامه علاوه کرد که با روی کار آمدن حکومت جدید در کشور مشکلاتی از قبیل ناامنی دوام‌دار و فساد گسترده نسبتا از بین رفته و این می‌تواند زمینه تجارت و گسترش روابط تجاری با جهان را بهتر از قبل کند.

او همچنین ادامه داد با این وجود تا کنون برخی حلقات و گروه‌ها درصدد فرار سرمایه‌ها از کشور و ایجاد تشنج در بخش تجارتند که دولت باید در این زمینه اقدامات جدی و عملی انجام دهد.

با این حال، ولایت هرات با داشتن دو بندر بزرگ تجاری در کشور و همچنین شهرک صنعتی، یکی از بازوهای مهم اقتصادی افغانستان به شمار می‌رود.

در این میان، در غرب کشور حدود 160 شرکت باربری ثبت و روزانه از بندرهای تورغندی و اسلام‌قلعه هرات در حدود 400 موتر تجاری رفت و آمد دارند.

در گذشته محدودیت و مشکلات برای رانندگان افغانستان در کشورهای خارجی وجود داشته اما در حال حاضر این مساله به صورت دقیق مشخص نیست.

با این همه، مسئولان محلی هرات تاکید بر حمایت از تولیدات داخلی و رشد صنعت در کشور دارند.

مولوی نعیم‌الحق حقانی، رئیس اداره فرهنگ هرات در گفتگو با خبرگزاری وطن24 می‌گوید که امارت اسلامی پلان‌های واضح برای حمایت از تاجران و رشد سکتور خصوصی در کشور دارد و تا کنون در این بخش‌ها کارهایی هم صورت گرفته است.

قبل از این هم مقامات مرکزی در سفرهای جداگانه به هرات از این ولایت به عنوان قطب اقتصادی کشور یاد کرده و تاکید بر رونق تجارت و صنعت در این ولایت کرده‌اند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.