ناتو از مذاکرات صلح بین الافغانی حمایت می‌کند

سرمنشی عمومی ناتو در نشست آنلاینی گفت که افغانستان برای رسیدن صلح پایدار مذاکرات صلح بینالافغانی آغاز شود و ما از این حمایت می‌کنیم.

ینس ستولتنبرگ، سرمنشی عمومی ناتو روز دوشنبه (۱۹ ماه جوزا) در نشستی آنلاین تحت نام “ناتو ۲۰۳۰” همچنان گفت که از هر تلاش برای صلح افغانستان حمایت می‌کند: “ما از توافق میان ایالات متحده و طالبان استقبال می‌کنیم زیرا این نخستین و مهم‌ترین مرحله برای صلح پایدار در افغانستان است. هنگامی صلح پایدار در افغانستان حاکم می‌شود که مذاکرات بین افغان‌ها، به مالکیت و رهبری افغان‌ها باشد. از این حمایت می‌کنیم و فکر می‌کنم بهترین راه، ادامۀ حمایت و آموزش نیرو‌های امنیتی افغان است تا آن‌ها خود‌شان صلح و امنیت را در کشور‌شان تأمین کنند.”

سرمنشی ناتو در حالی به حمایت از مذاکرات بین افغان‌ها تاکید کرده که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان، دور تازۀ سفرش را به منطقه آغاز کرده است.

آقای خلیل‌زاد روز یکشنبه (۱۸ ماه جوزا) با اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر از جمله ملا عبدالغنی برادر مسئول این دفتر دیدار کرد.

به نقل از سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در دوحه، زلمی خلیل‌زاد در این دیدار با ملا برادر روی مذاکرات بین افغان‌ها و مبادلۀ زندانیان گفت‌وگو کرده است.

نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان روز دوشنبه (۱۹ ماه جوزا) با مقام‌های پاکستانی در اسلام آباد دیدار کرد و انتظار می‌رود با وارد شدن به کابل با مقام‌های ارشد افغانستان ببیند.

با وجود این تلاش‌ها، تا هنوز از میزان خشونت‌ها در افغانستان کاسته نشده است، بیشترین مسئولیت جنگ را در حال حاضر نیرو‌های امنیتی افغان به دوش می‌کشند.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو روز دوشنبه گفت که بزرگ‌ترین دستاورد این پیمان در افغانستان، تقویت نیرو‌های امنیتی این کشور بوده است: “ما برای حدود بیست سال در افغانستان بوده ایم اما فکر می‌کنم کار‌های زیادی در سال‌های گذشته به منظور تمرکز روی افزایش ظرفیت نیرو‌های افغان انجام دادیم تا کشور شانرا با ثبات سازند. وضعیت افغانستان در حال حاضر با چالش‌های روبرو است اما بزرگ‌ترین دستاورد ما همین است که نیروی قدرتمند امنیتی در افغانستان داریم که خود‌شان توانایی مبارزه با تروریزم را دارند.”

با وجود تاکید بر حمایت از نیرو‌های امنیتی افغانستان از سوی ناتو، رسانه‌های غربی گزارش می‌دهند که تلفات نظامیان افغان پس از امضای توافق امریکا با طالبان افزایش یافته است.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.