محصولات زراعتی فراه بازار فروش مناسب ندارد

شمار از اعضای شورای ولایتی فراه از نبود بازار مناسب برای فروش محصولات زراعتی در این ولایت ابراز نگرانی می کنند.

آنان می گویند کشاورزان فراهی هر ساله از برداشت محصولات شان ضرر می کنند و دولت هم برنامه و پلان مشخص در راستای بهبود این وضعیت ندارد.

دادالله قانع عضو شورای ولایتی فراه به خبرگزاری جمهور گفت: “دولت برای فروش میوه جات، سبزیجات و غله جات ما توجه خاص نداشته و دهاقین ولایت فراه با وجود زحمت و مصرف زیاد، هرساله دچار تاوان مالی می شوند”.

وی می گوید در شرایط فعلی بازار فروش و کشت مواد مخدر در کشور گرم است و در صورت عدم توجه دولت به وضعیت دهاقین ولایت فراه و فراهم نکردن بازار فروش محصولات زراعتی شان، این امکان وجود دارد که برخی به کشت مواد مخدر روی آوردند.

او علاوه می کند مردم و اعضای شورای ولایتی فراه بارها از نبود بازار فروش مناسب تولیدات زراعتی در این ولایت صدای اعتراضشان را بلند کرده اند اما دولت با وعده های دوروغین کاری در این راستا انجام نداده است.

آقای قانع تصریح می کند در امسال از تولیدات زراعتی ولایت فراه به خارج از کشور صادر نشده و تمام محصولات زراعتی در بازار های فراه و دیگر ولایات کشور به فروش می رسد.

در همین حال عبدالمنان متین رییس زراعت ولایت فراه با تایید مشکلات کشاورزان می گوید: ” وضعیت زراعت در سال روان نسبت به سال های گذشته بهبود قناعت بخشی داشته و خوشبختانه امسال دهاقین ولایت فراه عواید خوبی از محصولات و تولیدات زراعتی شان به دست آورده اند.”

او می گوید این افزایش محصول در کشت تربوز، تولیدات گلخانه ای، انار و انگور بوده که در وضعیت خوبی قرار دارد.

وی بیان می کند دلیل اصلی نبود بازار فروش و پایین بودن قیمت محصولات زراعتی ولایت فراه  وارد شدن محصولات مشابه از کشورهای همسایه می باشد، که دولت در این زمینه پلان های را سنجیده و ورود محصولات مشابه را تا حدودی منع نموده است.

اقای متین علاوه می کند ریاست زراعت فراه ساخت حدود 250 ذخیره خانه کشمش و پیاز را در سال روان به هزینه 60 ملیون افغانی جهت نگهداری محصولات دهاقین روی دست دارد.

وی تصریح می کند در کنار ساخت ذخیره های کوچک پیاز و کشمش، حکومت پلان دارد در سال های پیش رو، سرد خانه معیاری جهت نگهداری فرآرده های زراعتی در ولایت فراه احداث کند.

وی گفته حکومت در راستای بهتر شدن وضعیت فروش محصولات زراعتی در ولایت فراه و همچنان مهیا شدن زمینه فروش این محصولات در بازار های جهانی در هر بخش جداگانه ای تشکیل انجمن داده است.

ولایت فراه از ولایت های حاصل خیز کشور به شمار می رود که سالانه صد ها تن محصولات زراعتی از آن برداشت می شود.

تربوز، انگور، بادرنگ و انار از مشهور ترین فرآورده های زراعتی ولایت فراه می باشد.

 

 

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.