قرارداد استخراج بزرگترین معدن مس کشور در هرات امضا شد

این شرکت قرار است 21 میلیون دالر را در بخش انکشاف معدن مس شیدا به مصرف برساند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، محمد همایون قیومی، سرپرست وزارت مالیه کشور در سفرش به هرات می‌گوید: معدن مس شیدا در هرات بزرگترین معدن مس کشور بوده که ذخایر آن بالغ بر 5 میلیون تُن تخمین شده است.

به گفته او، شرکت استخراج کننده معدن در سه سال نخست این قرارداد که مرحله انکشاف بوده 21 میلیون دالر را سرمایه گذاری می‌کند.

آقای قیومی بیان داشت بعد از سه سال، مرحله اکتشاف معدن مس شیدا آغاز شده و مرحله استخراج آن توسط شرکت طرف قرارداد شروع می‌شود.

او یادآور شد حکومت تلاش دارد که زمینه استخراج معادن کشور را با شرکت‌های خصوصی افزایش دهد تا زمینه کار بیشتر را ایجاد کند.

سرپرست وزارت مالیه کشور ادامه داد امیدوار است با استخراج معدن مس شیدا در هرات از بی‌کاری در این ولایت تا اندازه‌ای کاسته شود.

در همین حال نرگس نهان، سرپرست معادن و پطرولیم کشور در سفرش به هرات می‌گوید: شرکت طرف قرارداد از توانمندی‌های خوبی در این زمینه برخوردار بوده و کمتر از یک ماه دیگر، کارش را در معدن مس شیدا آغاز می‌کند.

وی گفت وزارت معادن و پطرولیم تلاش دارد که سرمایه گذاری‌های بیشتری در معادن‌ کشور داشته باشد.

سمیع الدین صدیقی، مسئول شرکت قرارداد کننده مس شیدا در هرات می‌گوید: در ابتدا این شرکت کارش را از مرحله انکشاف آغاز می‌کند و امکان دارد در مرحله انکشاف زمینه کار برای نزدیک به صد تن فراهم شود.

به گفته او، در صورتی که زمینه انکشاف موفقانه سپری شود، در مرحله اکتشاف برای هزاران تن زمینه کار فراهم خواهد شد.

از سویی هم عبدالقیوم رحیمی، والی هرات می‌گوید: استخراج معدن مس شیدا زمینه کار بیشتر را برای مردم این ولایت فراهم نموده و باعث رشد اقتصادی خواهد شد.

او ادامه داد به هر اندازه‌ای که برای استخراج معادن کار شود نه تنها رشد اقتصادی را سبب می‌شود بلکه وابستگی به کمک‌های خارجی را هم کاهش خواهد داد.

قابل ذکر است معدن مس شیدا در مرز میان ولسوالی‌های ادرسکن و گذره هرات موقعیت دارد.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.