عاملان خشونت‌‌‌ها در برابر خبرنگران محاکمه نمی‌‌‌شوند

کمیته مصئونیت خبرنگاران هرات از روز بین‌المللی ختم معافیت از جرایم علیه خبرنگاران و حراست از آزادی بیان در پروسه صلح تجلیل کرد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، همایون نظری، مسئول کمیته مصئونیت خبرنگاران هرات می‌‌‌گوید: عاملان خشونت‌‌‌ها علیه خبرنگاران تا کنون محاکمه نشده و این کار باعث افزایش خشونت‌های بیشتر در برابر خبرنگاران شده است.

وی بیان داشت در حکومت هم اراده‌‌‌ای برای پی‌گیری عاملان خشونت علیه خبرنگاران وجود ندارد.

او گفت نسبت به گذشته نوعیت خشونت‌ها در برابر خبرنگاران هم تغییر کرده است.

آقای نظری یادآور شد از آغاز سال جاری تا کنون 80 تن از خبرنگاران در افغانستان مورد خشونت قرار گرفته‌اند.

مسئول کمیته مصئونیت خبرنگاران هرات در ادامه افزود این کمیته خواسته‌های خود را با شورای عالی مصالحه کشور هم شریک ساخته تا در مذاکرات صلح به آزادی بیان توجه شود.

در همین حال مونسه حسن زاده، معاون اجتماعی مقاوم ولایت هرات گفت: اداره محلی متعهد است تا تمام قضایای خشونت علیه خبرنگاران را مورد بررسی قرار دهد.

به گفته وی کسانی که در برابر خبرنگاران دست به خشونت میزنند، حتی اگر مقامات ادارات دولتی هم باشند با آنان جدی برخورد می‌شود.

خانم حسن زاده در ادامه از کمیته مصئونیت خبرنگاران هرات خواست هر ماه یک بار جلسه داشته باشد تا مشکلات به وجود آمده در آینده اصلاح شود.

از سویی هم دکتر نجیب‌‌‌الرحمن حدید، رئیس دانشکده خبرنگاری دانشگاه هرات می‌‌گوید: باید نوعیت جرم در قانون تعریف شود تا زمانی که قانون در این باره واضح نسازد جرم گفته نمی‌شود.

او علاوه کرد اول باید در قانون ادبیات حقوقی آن به درستی مشخص شود تا این چالش ها برطرف شود.

از چندین سال به این طرف تلاش‌‌‌های زیادی صورت گرفته تا خشونت‌‌‌ها در برابر خبرنگاران متوقف شود و این کار نتیجه مثبتی هم داشته است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.