طالبان دست از جنگ بردارند/مذاکرات بین الافغانی را آغاز کنند

محمداشرف غنی رییس جمهور کشور یک بار دیگر از گروه طالبان خواست که به آتش‌بس دایمی تن داده و هرچه زودتر مذاکرات رو در رو با دولت جمهوری اسلامی افغانستان را آغاز کند.

آقای غنی که امروز پنجشنبه (30 اسد) به مناسب تجلیل از سالروز استرداد و استقلال کشور پیامی به نیروهای امنیتی فرستاده است گفت:”ما صلح با عزت را به یک گفتمان ملی و منطقی بدل کرده‌ایم و برای تامین آن تمام شرایط را آماده کرده‌ایم صلح نه تنها آرزو و اراده ماست بلکه در این راستا گام‌های عملی نیز برداشتیم که آزادی زندانیان طالبان و خواستن لویه جرگه مشورتی از نمونه‌های آن است”.

آقای غنی گفت:” صلح که امر الهی، امید بزرگ و آرمان ملی است و رسیدن به آن را رسالت و مسوولیت خویش می‌دانیم به همین خاطر بار بار به طالبان صدا کردیم که آتش‌بس دایمی را قبول کرده  و هرچه زودتر مذاکرات رو به رو را با جمهوری اسلامی افغانستان آغاز کنند”.

وی بیان داشت:” ما بانی صلح هستیم و برای دست‌یابی به صلح با عزت و پایدار و آغاز مذاکرات، هیئت دولت جمهوری اسلامی با طالبان، تمام موانع و بهانه‌ها دور کردیم، ما برای برقرار صلحی تلاش می‌کنیم که در آن جوانان ما برای ساختن وطن خود مصروف باشند”.

او تاکید کرد:” ما صلحی می‌آوریم که تمام اقوام با هم برادر افغانستان در فضایی آرام و مطمین در کنار همدیگر زندگی کنند و برای تعالی و ترقی کشور تلاش نمایند”.

آقای غنی خطاب به نیروهای امنیتی کشور تجلیل از سالروز استرداد و استقلال کشور را مهم خوانده افزود:” تجلیل از روز استرداد و استقلال کشور که در اثر شجاعت و دلیری قهرمان افغانستان، شهدا و غازیان به خصوص غازی امان الله خان بدست آمده است فرصتی را فراهم می‌سازد که در راستایی تحکیم وحدت و همبستگی ملی و تجدید تعهد برای تحول بهتر نسل‌های آینده این کشور بیشتر از بیش بکوشیم”.

آقای غنی گفت:” تجلیل از روز استرداد و استقلال کشور به خاطر اهمیت دارد که برای دشمنان این مرز بوم تفهیم کنیم که ما هر بار تجاوز بیگانان را پاسخ دندان شکن دادیم و از خاکستر ویرانی و حشت متجاوزان سربلند کرده و به پیروزی رسیده‌ایم”.

وی افزود:” گرامیداشت از  روز استرداد و استقلال کشور در حقیقت تجلیل از هویت بزرگ ملی ما بوده؛ هویتی که برای ما شرف ؛ عزت و حس آزادی داده و نگذاشته‌اند تا یوغ استعمار بر شانه‌های ما سنگین کند؛ استقلال به حیث یک ارزش در خون ما اجنین شده است”.

گفتنی که امروز نیروهای امنیتی و دفاعی به مناسب تجلیل از سالروز استرداد و استقلال کشور نمایش نظامی را در کابل راه اندازی کرده‌اند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.