طالبان در فراه دست بازتر از گذشته شدند/خبرهای ضد و نقیض از سقوط یک پایگاه ارتش به دست طالبان

منابع محلی در ولایت فراه از سقوط یک پایگاه نیروهای ارتش در ورودی دروازه شهر فراه به دست طالبان و جان باختن تعدادی از نیروهای امنیتی به دست این گروه خبر می‌دهند.

شاه محمود نعیمی، عضو شورای ولایتی فراه به سایت خبری وطن24 گفت: “شب گذشته طالبان با استفاده از موتر بمب پایگاه بزرگ دهک را مورد حمله قرار دادند.”

به بیان وی این پوسته در ورودی دروازه شهر فراه از قرارگاه‌های مهم و اساسی برای دولت به شمار می‌رفت که گفته می‌شود در حمله دیشب به دست طالبان افتاده است.

نعیمی می‌گوید در این پایگاه نزدیک به 20 نیروی دولتی حضور داشته و طبق خبرهای اولیه شش تن آنان در این حمله جان باختند و از سرنوشت نیروهای باقی مانده هم خبری در دست نیست.

این عضو شورای ولایتی ادامه می‌دهد درگیری ساعت‌ها به طول انجامیده و گروه طالبان هم در این درگیری تلفات دارند.

در همین حال، تاج محمد جاهد، والی فراه در صحبت با خبرگزاری جمهور گفت: “پایگاه در کنترل نیروهای امنیتی است ولی تعدادی از سربازان ما شهید و زخمی شدند.”

به بیان وی طالبان با استفاده از موتر بمب و درگیری با نیروهای امنیتی شب گذشته این حمله را آغاز کردند اما فعلا کنترل در دست نیروهای امنیتی است و برای عقب راندن طالبان از ساحات اطراف شهر، عملیات راه اندازی می‌شود.

جاهد می‌گوید طالبان هم تلفات دارند ولی جزئیاتی در دست نیست.

طالبان تا کنون در این باره چیزی نگفته‌اند.

وخیم شدن اوضاع امنیتی در فراه:

ولایت فراه از حدود یک سال به این طرف نسبت به هر زمانی دیگر در وضعیت بهتری امنیتی بود.

حملات طالبان در مرکز این ولایت به شکل قابل توجهی کاهش یافته بود و طبق گفته‌های منابع امنیتی در این ولایت، اطراف شهر هم پایگاه‌های محکمی جهت مقابله با طالبان وضع شده بود.

نبردها در ولسوالی‌های این ولایت ادامه داشت اما گراف این حملات هم در سال گذشته نسبت به هر وقت دیگر پایین بود.

منابع در ولایت فراه قدرت طالبان را استفاده از موتر بمب و کارگذاری ماین‌های کنارجاده‌ای می‌دانست و این گروه را در رویارویی با نیروهای امنیتی ضعیف عنوان می‌کردند.

با این وجود، در شروع سال جدید و مخصوصا یک ماه اخیر چندین نقطه مهم فراه ناامن و به محل نبرد بین دولت و طالبان مبدل شده است.

طالبان با استفاده از موتر بمب و راه اندازی حملات تهاجمی دست به درگیری با نیروهای امنیتی می‌زنند.

اعضای شورای ولایتی فراه می‌گویند درگیری‌ها علاوه بر ولسوالی‌ها در اطراف شهر هم به صورت مقطعی جریان دارد.

در ولسوالی بالابلوک اما درگیری‌های دولت و طالبان بلند و پر تلفات بوده است.

خیرمحمد نورزی، عضو شورای ولایتی فراه در صحبت با خبرگزاری جمهور می‌گوید: “مراکز چهار ولسوالی گلستان، بالابلوک، شیب‌کوه و خاک سفید در مرکز شهر است و به جز یکی دو پایگاه نیروهای امنیتی در این مناطق، بیشتر نقاط آن تحت کنترل طالبان است.”

او از از وخامت اوضاع امنیتی در ولایت فراه ابراز نگرانی کرده و می‌گوید نگه نداشتن پیشروی‌های طالبان برای فراه عاقبت خوبی نخواهد داشت.

با این حال، مسئولان امنیتی فراه اطمینان از کنترل اوضاع امنیتی این ولایت می‌دهند و حملات طالبان را کوچک و چریکی عنوان می‌کنند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.