گروه طالبان از هیچ پخش افغانستان نمایندگی نمی‌کند

ارگ ریاست جمهوری در واکنش به اعلامیه اخیر طالبان مبنی بر این‌که مذاکرات صلح مذاکره میان دولت و طالبان نه بلکه مذاکرات بین‌الافغانی خواهد بود، گفته که طالبان از هیچ بخش ملت افغانستان نمایندگی نمی‌کند.

به نقل از خبرگزاری جمهور، صدیق صدیقی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری شب گذشته (25 اسد) در واکنش به اعلامیه طالبان گفته که پس از رهايی خطرناک‌ترين اعضای گروه طالبان، هيچ بهانه‌ای نزد طالبان باقی نمانده است.

آقای صدیقی افزوده: “وقت آن رسيده تا اين گروه؛ که نمایندگی از هيچ بخشی از ملت ما نمی‌كند، از خشونت دست کشیده و خواست مردم افغانستان را برای ختم جنگ بپذيرند.”

به گفته او، بهتر است، تا طالبان واقعيت‌های امروز افغانستان را درک کنند. طرف اصلی‌شان، دولت جمهوری اسلامی افغانستان است كه از اكثريت قاطع مردم افغانستان نماينده گی می‌كند.

صدیقی تاکید کرده که اظهارات اخير طالبان، متاسفانه، ادامه‌ی بهانه جويی و وقت كشی آن‌ها در پروسه‌ی صلح است.

ذبیح الله مجاهد دیروز شنبه اعلام کرد که از چند روز به اینسو مقامات حکومت افغانستان در مورد آغاز مذاکرات و زندانیان این گروه موقف‌های خلاف واقعیت می‌گیرند.

او گفته: “دو روز پیش، یک مشاور ارگ اداره کابل گفته‌است که کلمه “بین الافغانی” در روند مذاکرات به گونه نادرست به‌کار برده می‌ شود و گویا گفتگوها میان اداره کابل و طالبان است و….. امارت اسلامی اداره کابل را به صفت یک نظام نه بلکه یک چتری می‌داند که برای دوام اشغال امریکایی از غرب آورده شده است.”

مجاهد گفته که طالبن آغاز آن مذاکرات را قبول دارند و برایش آمادگی دارد که در پیمان تاریخی دوحه تسجیل شده و مذاکرات بین الافغانی است که تمام جهت‌های متنازع افغانی را احتوا می‌کند.

او همچنین در واکنش به اظهارات اخیر محمد اشرف غنی رییس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان در مورد 400 زندانی طالبان، گفته که طالبان این حرف‌ها را مغرضانه می‌داند.

او افزوده که اعضای طالبان (400 زندانی باقی مانده) برای هیچ کشور خارجی تهدید و خطر نبودند و نیستند.

اخیراً رییس جمهور غنی در یک نشستی در یک انستیتیوت امریکایی گفته که 400 زندانی باقی مانده طالبان افراد خطرناکی هستند که در قاچاق مواد مخدر دست دارند و آنان امنیت افغانستان، امریکا و جهان را تهدید می‌کنند؛ ولی رهایی آنان برای انجام گفتگوهای صلح ضرورت است.

 

اما؛ طالبان گفته که “اینگونه اظهارات غیر مسئولانه در آستانه مذاکرات نشان می‌دهد که اداره کابل هنوز هم مشغول است در برابر صلح موانع ایجاد می‌کند و می‌خواهد توسط پروپاگند‌ها جامعه جهانی را تحریک کند.”

این در حالی است که دولت افغانستان برای انجام گفتگوهای صلح با طالبان به رهبری معصوم استانکزی هیاتی را گماشته که اکثراً در حکومت کار می‌کنند و یا قبلاً کار کرده‌اند؛ اما از جناح‌های مختلف سیاسی داخلی نیز نمایندگی می‌کنند.

طالبان مشخص نکرده که منظور شان مذاکره نکردن با همین هیات است و نه فقط با نام مذاکره با دولت افغانستان مخالف‌اند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.