شناخت علی (ع) ضرورت جوانان امروز

شماری از جوانان و فرهنگیان هرات در آستانه جشن غدیر می‌گویند زندگی و سیره‌ی حضرت علی (ع) الگوی جامع برای جوانان امروز است و برای درک این مساله نیاز است آن حضرت به صورت اساسی به این قشر جامعه شناسانده شود.

آنان می‌گویند خود امیرالمؤمنین هم در جوانی شان، الگو داشته‌اند و الگوی‌شان هم پیامبر بوده است.

به باور این جوانان، علی (ع) از شش سالگی همراه و همراز پیامبر و در خانه ایشان زندگی می كرده‌اند و در همه امور زندگی شان، حتی خوردترین مسائل هم به پیامبر اقتدا می‌کردند؛ این یعنی، خود علی (ع) هم از یک انسان تکامل یافته الگو می‌گرفتند و این مساله را یک نیاز تلقی می‌کردند.

علی‌رضا خادمی، از دانشجویان و فرهنگیان هرات به خبرگزاری وطن24 می‌گوید: علی از دوران کودکی همراه و همراز پیامبر بوده و این رویکرد باعث شده آن حضرت از همان دوران کودکی با الگوگیری از پیامبر، مسیر آن حضرت را دنبال کنند.

به گفته خادمی، باهم بودن حضرت علی (ع) و پیامبر را می‌توان در هنگام عبادت و خلوت در غار حرا گرفته تا مراحل مختلف دعوت خویشان، دعوت عمومی در خانه خدا و حتی سفرهای تبلیغی پیامبر دید.

به گفته او علی (ع) همیشه اول وقت روز به دیدار پیامبر می‌رفت و آنگاه یك‌دیگر را شاداب ودر آغوش می‌گرفتند و احوال هم را می پرسیدند و این‌طور تا شب با هم وقت را سپری می‌کردند.

آقای خادمی علاوه می‌کند الگو گیری علی (ع) از پیامبر (ص) را می‌توان در زبان خود حضرت مورد بررسی قرار داد که حضرت می‌فرماید: من كودك بودم، پیامبر مرا چون فرزند خود در آغوش گرمش می‌فشرد و در استراحت‌گاه مخصوص خود جای می داد. هرگز نیافت كه من دروغی بگویم و در كردار من اشتباهی رخ دهد. من همچون بچه شتری تازه كه پیوسته به دنبال مادرش هست، به دنبال او می رفتم.”

همچنین کریم خلیلی، از فرهنگیان هرات می‌گوید: حضرت علی (ع) کمتر برای جوانان که قشر بزرگ و مهم جامعه را تشکیل می‌دهند، شناخته شده است.

به گفته او جشن غدیر بهترین فرصت برای بررسی شخصیت حضرت علی است و باید تلاش شود جوانان با آگاهی از سیره امیرالمومنین الگوی زندگی شان را بیابند.

فردا (پنچ‌شنبه) مصادف است با جشن غدیر.

در این روز گفته شده حضرت علی (ع) از جانب پیامبر به دستور خدا به عنوان وصی و جانشین آن حضرت معرفی شده است.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.