شروع سردی شدید غور خبر از زمستان پرچالش می‌دهد

بارش برف، سردی بالای هوا و در پی آن کوهستانی بودن ولایت غور عواملیست که مردم این ولایت را در زمستان‌ها زیانمند می‌سازد و حتی از آنها قربانی می‌گیرد.

همچنین غور با وجود ناامنی بالایی که در فصل‌های گرم سال تجربه می‌کند در زمستان و ایام سردی با بحران بزرگِ سردی روبروست و به گفته منابع محلی این ولایت، زمستان در اکثر اوقات مسیرهای رفت و آمد به روی مردم مسدود می‌شوند.

در این میان، چیزی که هر ساله تکرار می‌شود نبود پرسونل و بودجه کافی ریاست مبارزه با حوادث طبیعی این ولایت جهت بررسی و تحت پوشش دادن تمام مناطق که در مقابل برف و باران آسیب پذیر اند و مردم در آن مکان‌ها ضرر می‌بینند.

از چالش‌های عمده که این ریاست در پیش دارد نبود بودجه کافی جهت خرید وسایل مورد نیاز، کم‌بود پرسونل و یا نیروی انسانی و دشوار گذار بودن مسیرهای منتهی به ولسوالی‌های دور دست این ولایت می‌باشند.

این مشکلات باعث شده این ریاست در مناطق محدودی این ولایت فعالیت داشته باشد و در مناطق کوهستانی‌تر و ولسوالی‌های خیلی دور از مرکز حضور نداشته باشد.

 

با این وجود، در این زمستان ریاست مبارزه با حوادث طبیعی غور خبر از آماده بودن شان جهت مهار حوادث ناشی از برف و سیلاب می‌دهد و می‌افزاید، با چالش‌های که در پیش است تا حد توان در این امر تلاش خواهد شد.

در این میان بعضی موسسات خصوصی در مناطق نسبتا محروم غور به جز چهارسده فعالیت در بخش مهار بحران‌های ناشی از برف‌باری و سیل در زمستان‌ها دارند ولی آن چیزی نیست که جلوی بحران‌های بزرگ و “برف‌کوچ”های بزرگ را بگیرند.

نگرانی جدی که فعالان غور آن را از همه مهم تر می‌پندارند، سلامت بیجاشدگان مرکز غور می‌باشند.

بالغ بر صد‌ها خوانوده در مرکز غور از مناطق جنگ زده حضور یافته که در سردی سوزناک این ولایت اکثر آنان زیر چادرهای خیمه زندگی شان را سپری می‌کنند؛ زندگی که با برف و سردی طعم تلخ و سوزناک دارد.

مشکلات این بیجاشدگان در این جا خلاصه نمی‌شود بلکه آنان برعلاوه نداشتن سرپناه مناسب جهت جلوگیری از سردی، با بحران کمبود مواد غذایی هم مواجه اند. این چالش از همه محکم تر گلوی آنان را می‌فشارد و نهادهای مربوطه هم با فاصله زمانی خیلی زیاد کمک‌های اندکی را نثار آنان می‌کنند.

این کمک‌ها تنها چند روزی محدودی دست آنها را می‌گیرند و تا رسیدن کمک و وعده بعدی با صدها مشکلات دست و پنچه نرم می‌کنند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.