سمینار معرفی گواهینامه جی آی و حمایت از تولیدات هرات برگزار شد

به گزارش خبرگزاری وطن24، نبی گل شهید گل، مسئول پروژه ارزش زنجیره‌ای در غرب کشور می‌گوید: هدف این برنامه حمایت از تولیدات داخلی هرات است که بعد از این کالاهای صادر شده با نشان “جی آی” می‌تواند کمک زیادی را برای تولید کنندگان داشته باشد.

وی بیان داشت گواهینامه “جی آی” نشان بین المللی می‌باشد که برای مصرف کننده مشخص می‌کند این کالا از کدام کشور و ولایت صادر شده است.

مسئول پروژه زنجیره‌ای در زون غرب افزود در گذشته بیشتر تولیدات داخلی افغانستان بنام کشورهای دیگر صادر می‌شد و مفاد زیادی را برای آنان به همراه داشت.

به گفته او، تولیداتی که به نام هرات با گواهینامه “جی آی” بعد از این به بازارهای جهانی صادر می‌شوند، زمینه تقلب را برای کشور دوم ناممکن می‌سازد.

آقای شهید گل، تأکید کرد اگر تولیدات داخلی با نشان “جی آی” همراه باشد و باز هم مورد سوء استفاده قرار بگیرد به آسانی تشخیص و دوباره برگشت داده می‌شود.

او ادامه داد کالاهایی که از هرات قرار است با گواهینامه بین المللی “جی آی” ثبت شوند زعفران، قالین و کشمش می‌باشند.

مسئول پروژه زنجیره‌ای غرب کشور خاطر نشان کرد که این پروژه به تازگی آغاز شده و برای سه سال در چهار ولایت کشور همراه با ریاست‌های زراعت در ولایت‌های مربوطه فعالیت می‌کند.

به نقل از آقای شهید گل، پروژه زنجیره‌ای در ولایت‌های هرات، قندهار، پکتیا و خوست کار خواهد کرد.

از سویی هم عبدالصبور رحمانی، رئیس زراعت هرات می‌گوید: گواهینامه “جی آی” می‌تواند مفاد زیادی را برای دهقانان این ولایت داشته باشد و تولیدات آنان را چند برابر افزایش دهد.

وی گفت بعد از این محصولات افغانستان به ویژه هرات با نشان “جی آی” جایگاه خود را در سطح بین المللی محکم‌تر خواهد کرد.

آقای رحمانی یادآور شد قرار است در مرحله‌های بعدی کالاهای زیادتری ثبت گواهینامه “جی آی” شود.

گفتنی است همواره تولید کنندگان داخلی نسبت به کم توجهی در صادرات و بی‌نام و نشان بودن کالاهای خود در بازارهای جهانی شکایت داشتند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.